יום שני, 10 ביולי 2017

מָקוֹם בַּמָּקוֹם: המקוואות בתוך הר הבית

על מָקוֹם - בַּמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר ה' || כפות המנעול

חכמינו זיכרונם לברכה מזכירים במקורות מימי הבית השני את מקוואות הטהרה שהתרבו בירושלים, ובהם אף מקוואות שהיו בתוך שטח הר הבית עצמו  הפינה השבועית של "כפות המנעול" עוסקת בשלושה מתוך המקוואות הרבים:

מקווה שנמצא מתחת לפתח המזרחי ביותר של מסגד אל אקצא 

↓ מאת: פינחס אברמוביץ'/ כפות המנעול

חכמינו זיכרונם לברכה מזכירים במקורות מימי הבית השני את מקוואות הטהרה שהתרבו בירושלים, ובהם אף מקוואות שהיו בתוך שטח הר הבית עצמו. כך במסכת מדות נזכר 'בית הטבילה', אשר הגישה אליו עברה בלשכה הצפון-מערבית של בית המוקד, מצפון למקדש; בית טבילה נוסף נזכר שהיה בלשכת המצורעים שבעזרת הנשים. במסכת יומא נזכרים המקוואות של הכהן הגדול, מעל לשכת בית הפרווה שבעזרה, ומעל שער המים. 

הממצא הארכיאולוגי שסביב כותלי הר הבית הדרומי והמערבי מכיל מקוואות רבים שסבבו את הר הבית. סך הכל נתגלו סביב הר הבית כ-150 מקוואות טהרה אשר שימשו את עולי הרגלים בירושלים בימי בית המקדש השני. בין המקוואות ישנם מקוואות אשר יצאו משימוש עוד בימי הבית השני כאשר נקברו מתחת למתחם הר הבית בעת שהמלך הורדוס הרחיב את שטח ההר. נזכיר כאן שלושה מתוכם: 

1. 

מתחת לפתחו המזרחי ביותר של מסגד אל אקצא הנוכחי נמצא מקווה טהרה המתוארך לימי הבית השני. המקווה נתגלה במהלך השיפוצים שנעשו במסגד בשנים 1938 1942 בניהולו של רובורט המילטון. המקווה לא פורסם בפרסום מדעי בידי המילטון, אשר נמנע מלפרסם ממצאים שקדמו לתקופה הערבית, והוא פורסם לראשונה בשנת 2008 על ידי צחי דבירה במאמר "מידע חדש מחפירות שונות בהר הבית במאה השנים האחרונות" (בתוך: חידושים בחקר ירושלים הקובץ ה-14), שם אף הביא תצלומים של המקווה מארכיון רשות העתיקות.

שני מתקני מים שזוהו על ידי רוני רייך כמקוואות טהרה

2. 

בשני צידי הכניסה של השער הכפול (שער חולדה המערבי) ממוקמים באופן סימטרי שני מתקני מים אשר זוהו על ידי הארכיאולוג רוני רייך כמקוואות טהרה. לשני המתקנים צורת 'קמץ' (כעין - T) והם ממוספרים כבור מס' 6 ובור מס' 36 במפת בורות המים של ההר שערכו ומיספרוּ צ'ארלס וורון וצ'ארלס וילסון במאה ה 19. נראה שמקוואות אלו היו מחוץ לשער הר הבית הקדום, משני צידי השער ומעט דרומה לו. רוני רייך מניח שמקוואות אלו הותקנו בסמיכות לשערי חולדה הקדומים, לפני שהמלך הורדוס הרחיב את שטח ההר, ואשר בעת הרחבת ההר דרומה ובניין הסטיו המלכותי, מולאו המקוואות בעפר ויצאו מכלל שימוש.


3. 

למרגלות המקטע הדרומי של הכותל המערבי (היום במתחם מרכז דוידסון) נתגלו שני מקוואות טהרה אשר יצאו מכלל שימוש בעת שנבנה חלקו הדרומי ביותר של הכותל המערבי בסוף ימי הבית השני. על פי הממצאים הנוספים שנחשפו ביסודות הפינה הדרום-מערבית של מבנה הר הבית, מקוואות אלו היו חלק ממבני מגורים אשר נבנו מחוץ למתחם הר הבית החשמונאי. מבחינה טופוגראפית מבנים אלו מונחים על ירכתי הגבעה המערבית העולה להר ציון ולרובע היהודי, כאשר פינתו הדרום מערבית של הר הבית, שנבנתה לאחר התקופה החשמונאית, מיוסדת אף היא על ירכתי הר ציון. בעפר המילוי שנמצא במקוואות אלו, ביסודותיו של הכותל המערבי, נמצא בין היתר מטבע של וולריוס גראטוס, המושל הרומי מטעם הקיסר טיבריוס, והוא מתוארך לשנים 17 18 לספירה, כמובן לאחר מות המלך הורדוס בשנת 4-. נראה, שבנייתו של הכותל המערבי נשלמה לאחר מותו של המלך הורדוס, כמעט 30 שנה לאחר בניית המקדש של הורדוס, וכ-50 שנים לפני חורבנו. 

מקווה שנסתם ועליו הונחו נדבכי הכותל המערבי של הר הבית

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה