יום רביעי, 18 בספטמבר 2013

עי"ן על ההר

עמי מיטב, עד לא מזמן אחראי העיר העתיקה והר הבית מטעם משרד הביטחון, מנהל כיום את בית הספר לתיירות של מכון לנדר, אבל עדיין מעריץ מושבע של נפלאות ההר * לא מעט ביקורת יש לו על תנועות הר הבית היהודיות, אבל בשורה התחתונה גם הוא כמותם מייחל לרגע שבו יהודים יבקרו בו בהמוניהם * מבט נדיר מבפנים (גם מצולם) על המקום הקדוש בעולם
עמי מיטב
בכניסה לרובע המוסלמי הורדנו את הכיפות. עמי מיטב (53) הסביר שהן ייתפסו כאן כהתגרות. הוא עצמו, יש לומר, מתקבל בשוק הערבי בכבוד רב. בכל מטר מישהו מעכב אותו ומבקש בערבית טובה כלשהי. מיטב כבר יסדר. זמן רב העביר בסמטאות הללו במסגרת תפקידו בעיר העתיקה והר הבית במסגרת משרד הביטחון.
בדרך כלל, כשלא מדובר במחוזות דוברי ערבית, הוא חובש כיפה, בוגר ישיבות נתיב מאיר, מרכז הרב וכולל 'מרץ' במבשרת. אחרי שנה ב'מרכז הרב' של שלהי ימי הרב צבי יהודה, התגייס מיטב לצנחנים לשירות בן חמש שנים וחצי. יום לאחר שיחרורו מהצבא בדרגת סרן שב לחבוש את ספסלי הישיבה לשנתיים וחצי נוספות. אחר כך פנה לשירות במסגרת משרד הביטחון. כך נפתחו עשרים שנות עבודה בשטח הערבי, כשבתפקידו האחרון, לבקשתו, היה מיטב לרכז העיר העתיקה והר הבית מטעם משרד הביטחון. בשלוש השנים האחרונות, כבר כאזרח, מנהל מיטב את בית ספר לתיירות של מכון לנדר.
לאחרונה פירסם מפה מפורטת של העיר העתיקה, "המפה המדוייקת ביותר שלה", הוא מבקש לציין. זו נתלתה בהגדלה גם בשער יפו. ספר שלו אודות כל אתרי העיר העתיקה מצוי כעת בשלבי עריכה סופיים. עיסוק נוסף שלו הוא בניהול וליווי מיזמים של הרשות לפיתוח ירושלים בעיר העתיקה, כגון מיספור בתים ועסקים במטרה להכניס מעט תקינות עירונית לבלגאן הגדול של מזרח העיר.
היעד שלנו הוא מלון שבעליו הוא מוסלמי אדוק בעל כיפה לבנה גדולה וזקן עבות. מיטב, אין ספק, מרגיש בבית. הוא מוציא ממקרר המשקאות קולה עם כיתוב בערבית ובסוף הביקור משלשל לקופה שבקיר כמה שקלים כתשלום. רוחשים לו כאן אמון מלא ולא בודקים אם וכמה שילם. על גג המלון תצפית יפהפיה, נדירה ליהודים, על העיר העתיקה, הר הזיתים וכיפת הסלע. כאן אנו מתיישבים.

הכותל? צריך להפוך לחניון
מהו הר הבית בעיניך?
"המקום השלישי בקדושתו לאיסלאם, אבל גם הנכס החשוב ביותר של העם היהודי והמקום הקדוש ביותר עבורו. לא כמו אלו שהמירו אותו בכותל".
אתה כועס עליהם?
"אני מלין עליהם. פעולתה הברוכה, ולא בציניות, של הקרן למורשת הכותל, מובילה לשינוי התודעה בקרב חלק גדול מהישראלים, שמתרגלים לחשוב בטעות שהכותל הוא האתר היהודי המקודש. כשיום אחד נגיע לחלוקת האגן הקדוש בין יהודים לערבים, אף אחד לא יבין מה לא בסדר בעובדה שהיהודים יקבלו רק את הכותל. נכון, גם למשה דיין שמסר בפועל את ניהול המסגדים לוואקף הירדני יש אחריות על נטישת ההר, אבל יותר מאשר אני כועס עליו יש בי כעס על מנהיגי הציבור הדתי שלא דאגו לחנך לחשיבותו של הר הבית והותירו את עם ישראל ברחוב שלמטה. אנחנו, חובשי הכיפה, היינו מאוד לא בסדר בסיפור הזה. המוני בית ישראל היו צריכים לעלות להר הבית אחרי ששת הימים. היה צריך להפוך את רחבת הכותל למגרש חניה. במקום לשמוע לרבנות ולתחוב פתקים בין סדקי אבנים, היו צריכים לעלות להר, לבכות ולהודות".
יש כאלו האומרים שדווקא מגודל קדושתו של הר הבית יש להתרחק ממנו.
"בשורה התחתונה, רחוק מהעין רחוק מהלב. יש מי שלומד שחייה בהתכתבות ויש כאלה שמתאהבים בהתכתבות, אבל נאמן עלי הרמח"ל שכתב שאת מה שלא רואים ולא נוגעים בו, לא ניתן לקבע בלב. הניסיון לומר שככל שאדם רחוק יותר כך הוא מחובר יותר, נוגד את הטבע האנושי".
מיטב עצמו בוחר להתקרב, אפילו מאוד. המקום היחידי בהר שאליו לא נכנס מעולם הוא המערה שמתחת לאבן השתיה בכיפת הסלע. "גם לי יש את הקו האדום שלי, אבל מתחתי אותו באופן המרבי מבחינתי".
כניסה לכיפת הסלע לא לגמרי תואמת את ההלכה.
"תקרא לזה 'דין כיבוש'. בוודאי שבמסגרת תפקידי הקודם לא היתה כל מניעה הלכתית שאכנס לכיפה, אבל גם כיום אני עדיין נתפס שם כגורם שלטוני. ממילא יש משמעות לכניסתי לשם".
הרבה יהודים שומרי מצוות חשים שכוחות הביטחון נוהגים בהר הבית כאילו הם מהאו"ם. אתה מבין מהיכן נובעת התחושה?
"המשטרה איננה מהאו"ם. היא של מדינת ישראל ומייצגת את האינטרסים של מדינת ישראל. אפשר להתווכח אם מדינת ישראל הגדירה נכון את האינטרסים שלה, אבל זה מה שהממלכה החליטה גם אם היא טועה וגם אם זה לא מוצא חן בעיני מישהו. גם לי היה נחמד מאוד אם היה מונף על ההר דגל ישראל. אין כזה כיום, אבל לעומת זאת כל שוטר עונד דגל ישראל על זרועו. כלומר עשרות דגלי ישראל מהלכים בהר הבית.
"המשטרה עשתה למען הריבונות הרבה יותר מאשר תנועות המקדש. מי שפתח מחדש את הר הבית ליהודים בשנת 2003 זו לא המפד"ל, אלא השר לביטחון פנים דאז, צחי הנגבי, בהסכמת כל מערכת הביטחון. צריך להפריד בין שאלת הריבונות לשאלת התפילה. בגלל שהציונות הדתית מגיעה להר תחת פיקוח והליכים לא נעימים, היא נוטה לגזור מסקנות לגבי כלל הריבונות – וזה לא נכון".
אם יש שם ריבונות, איך הצליחו להכניס להר לאחרונה בקבוקי תבערה ולפצוע שוטרים? למה, למשל, אין מגנומטרים בשערים המיועדים למוסלמים כפי שקיים בשער המוגרבים עבור היהודים?
"ההסבר לכך הוא הכמות הגדולה של המוסלמים הנכנסים להר לעומת הכמות המועטת יחסית של הלא-מוסלמים. הצבת מגנומטרים לכל ההמונים הללו כרוכה בעלות גבוהה, ונכון לעכשיו הערכת המצב היא שאין הצדקה להצבתם בשאר שערי ההר".
הבעיה היא חוסר המידתיות מוחלט, כאשר בזמן שערבים מכניסים להר בקבוקי תבערה, הבדיקה הקפדנית נעשית דווקא על היהודים מחשש שיגניבו להר סידורי תפילה.
"אתה כנראה לא קורא את העיתון אל קודס. שם מתארים עד כמה בוטה ומפלה יחס המשטרה כלפי ערבים, לעומת היחס הנפלא הניתן ליהודים. אגב, בניגוד לרושם המצטייר בתקשורת ובמקור ראשון בפרט שהוואקף עושה כבתוך שלו, חופר היכן שהוא רוצה ומחולל נזקים בלתי הפיכים בלי שום פיקוח, המציאות האמיתית היא ששום דבר איננו זז בהר בלי אישור המשטרה".
אם כך, איך קורה שקורות העץ העתיקות שהוצאו מאל אקצה, למשל, עדיין זרוקות בגשם ולא נמצאות במוזיאון?
"על כך יש לשאול את רשות העתיקות. רשות העתיקות אחראית על יישום חוק העתיקות ואנשיה סובבים בהר הבית ללא כל מגבלה".
מנכ"ל רשות העתיקות, שוקה דורפמן, טוען שאין לו אישור מהמשטרה לפעול.
"המציאות רחוקה מכך. אני מציע שתשאל את אנשי השטח של רשות העתיקות, ובטוח שתקבל תשובות אחרות".
פרופ' דן בהט, שבעבר היה הארכיאולוג המחוזי של רשות העתיקות, הכריז לפני כמה חודשים בכנס בעניין שהמשטרה היא האוייב הכי גדול של ירושלים ושל הר הבית.
"שבוע לאחר מכן הוא דפק על דלתו של מפקד יחידת המקומות הקדושים והתנצל על דבריו".

"הפכנו את עצמנו לסדין אדום"
לאחרונה גורש מההר סגן שר החוץ זאב אלקין. זינבו בו מאות מוסלמים, והמשטרה לא מנעה זאת מהם. גם לוועדת הפנים של הכנסת לא מניחים לבקר בהר.
"אינני בסוד קבלת ההחלטות אבל להבנתי הבעיה בסיור של ועדת הפנים היא שבעקבותיהם יעלו עוד 400 עיתונאים. לו הח"כים היו באים ללמוד את המצב ולא בשביל תמונה בעיתון, אני מניח שלא היתה מניעה שיעלו. אם המטרה היא לבוא ולהראות למוסלמים מי בעל הבית – זה ייגמר בפיצוץ. ביקור ממלכתי בהר נתפס בתודעת המוסלמים כפוגעני. אפשר להטיל את מימיך בבריכה היישר מהמקפצה, אבל אל תתפלא שאחר כך כולם בועטים בך. שינוי צריך להיעשות בקול דממה דקה. לא 'קנוא קינאתי'. אגב, יש בסמכות הגורמים האגמיי"ם לבצע הערכת מצב ולמנוע ביקורים גם מנבחרי ציבור. אפילו אם ראש הממשלה היה מבקש לסייר בהר הבית, כוחות הביטחון היו מונעים זאת ממנו".
בכל מקום אחר בעולם שבו היתה נמנעת תפילה מבני דת אחת בלבד, זה היה נחשב לאנטישמיות.
"לא נכון. אפילו ההלכה לא מתירה להתפלל בכל מקום. צריך לזכור שגם רחבת הכותל היא בעצם שטח של הוואקף, של משפחת אבו מידיין, אבל ברור לכולנו שאם יבואו ערבים להתפלל בקשת רובינסון הם ייעצרו. נכון שקיימת זכות יסוד, אבל השכל הישר והערכת המצב אומרים שתפילת יהודים בהר הבית תגרור הפרות סדר קשות.
"אני מסכים שבכל הקשור לזכויות התפילה בהר הבית המצב עבור היהודים איננו טוב, אבל ניסיון לתקן כיום את העץ העקום במכה אחת יגרום יותר נזק מאשר תועלת. חבל שהבאנו את עצמנו למצב הזה. הציבור הדתי הצליח להפוך לסדין אדום בהר. עובדה שישראלים אחרים עולים להר בלי שום בעיה, לא מצד המשטרה ולא מצד המוסלמים.
"תפילה בהר כעת תוך ציפצוף על הוראות המשטרה לא רק שלא תועיל, היא תזיק לתהליך האיטי המתרחש בהר – והוא מתרחש. בעוד שבעבר היה רק טיפטוף דליל של מבקרים בהר הבית, היום מגיעים אליו כאלפיים תיירים בכל יום, ובחורי ישיבה מורשים לעלות בקבוצות גדולות. מי שמעוניין לחזק את הריבונות הישראלית בהר צריך לגרום לכך שהרבה יותר מטיילים יגיעו אליו. אגב, לא בטוח שדווקא קבוצות של חובשי כיפה וציציות ארוכות הן האידיאליות לחולל את השינוי בהר".
אולי צריך להאשים דווקא את המשטרה על שהיא עורכת סלקציה – בעייתית מאוד מבחינה חוקית – בין יהודים חובשי כיפות לבין כל השאר?
"אני מזכיר שמהציבור הזה יצאו אנשים שניסו לפוצץ את כיפת הסלע. רבים מהעולים היהודים להר מצפצפים על ההוראות האוסרות להתפלל בו. אני אומר: בין אם אתם אוהבים או לא אוהבים את ההחלטה שתפילה בהר היא פרובוקציה, עליכם לכבד אותה. אפשר כמובן להתווכח על כך, לדון בעניין, לנסות לשנות אותה – אבל במקומות הנכונים. בכנסת".
אלו שנוהגים כך טוענים שההחלטה הזו איננה חוקית.
"אז שילכו לבית המשפט וישנו את ההחלטה. כשהם מפירים באופן בוטה את הוראות הגורם שכרגע הוא הממונה – שלא יגלגלו עיניים כאשר הם מגלים שהפכו בעיני המשטרה לפרובקטורים בפוטנציאל ומסווגים בכניסה על פי סוג הכיפה שעל ראשם. אגב, גם לשיר בקולי קולות שירי ציון בשער השלשלת שביציאה מההר בעיצומו של הרמדאן – זו התגרות".
יהודים שרים בשער השלשלת מכיוון שנאסר עליהם לשיר בתוך ההר. זה המעט שנותר.
"מי שרוצה לחוש ריבונות על הר הבית יכול פשוט להתגייס למשטרה. כך הוא יסתובב בהר עם נשק ארוך ומחסנית בפנים. זה לא מעיד על ריבונות?".
כוחות הביטחון אינם תחליף לאזרח שמסתובב באופן חופשי בשטח ריבוני שמבחינתו הוא הקדוש בעולם.
"למה ריבונות צריכה להתבטא דווקא בשירה, בריקודים ובדגל מתנופף? אם היינו עולים להר הבית באפס פרובוקציה, לא השתטחויות ולא תפילות, היחס כלפינו היה אחר. נכון, מגיע לנו להתפלל בהר, אבל את ההחלטה הזו צריך לפתור במקום אחר, ולא בהתרסה כלפי המשטרה.
"צריך להפעיל שיקול דעת האם פעולות לגיטימיות מקדמות את מימוש הרעיון שאנחנו עצמנו מאמינים בו, או לחילופין פוגעות בו. מעשים שניתן היה לעשות בשקט מתחת למסך הרדאר ולא על השולחן ולאור השמש – מובילים בסופו של דבר ליותר ויותר הגבלות על היהודים, כך שבעצם אנחנו יורים לעצמנו ברגל. נכון שהשתטחות בהר הבית לא נעשית מתוך התגרות, אבל צריך להיות מספיק חכם כדי להבין מה זה מעורר בצד השני. בראייתם של המוסלמים זו פרובוקציה. בחורה לא צנועה איננה מתכוונת לעורר פרובוקציה, אבל הדרך שבה היא מתלבשת מתפרשת אצל אחרים כפרובוקציה".
בהערכה ריאלית, מה תהיה תמונת המצב בהר בשנים הקרובות?
"זה תלוי בעוצמות שצוברות כעת תנועות הר הבית היהודיות. ככל שעוצמתן תהיה גדולה יותר, בוטה ורעשנית יותר, נלך לתקופה אלימה יותר. אני מציע לתנועות המקדש: אל תפריעו לספינה להתקדם. המדיניות הישראלית בהר מתקדמת כרגע בכיוון הנכון".
על מה אתה חולם כשאתה מבקר בהר?
"לראות את המוני בית ישראל מגיעים אליו לסיור היכרות, כמובן מבלי להכתיב את המסקנה המדוייקת שאליה צריך להגיע בסיום הסיור. שכל אחד יגיע למסקנה משלו. העיקר הוא שכלל הציבור, בלי קשר לדעה הפוליטית, יכיר את המקום שאליו חלמו יהודים להגיע לאורך כל הדורות ויבין שחשוב יותר להגיע אליו מאשר למצדה או לקיסריה. במצב התודעה הנוכחי, כשיבוא המשיח ייקחו אותו לתעלת הניקוז ההרודיאנית בעיר דוד ויגידו לו: 'אתה רואה? מכאן הכל התחיל'.
"אם באמת עם הנצח לא מפחד מדרך ארוכה, צריך להבין שגם הדרך לתיקון התודעה בעניין הר הבית ארוכה. מי שיהיה ישר דיו וילמד את המהפכה שהתרחשה בהר הבית בעשר השנים האחרונות, כשמתפוח אדמה לוהט שרבים ניסו להתרחק ממנו הגענו למצב שבו ההר מטופל בנחישות – יכיר תודה גדולה למערכת הביטחון ולמשטרת ישראל, במקום להתנגח איתן. המצב היום טוב יותר משהיה אי פעם מאז 67'".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה