יום שישי, 19 ביולי 2013

דו"ח תשעה באב: שוטרים ורגישויות

סגן שר החוץ ח"כ זאב אלקין
אומר קינות בשערי הר הבית בתשעה באב
יום א', ז' באב, 21:00 – השייח' ראאד סלאח עורך מסיבת עיתונאים ובה הוא מתייחס לעליות היהודים להר הבית "המתרבות מיום ליום" וכן למחאת אוהלים שקיימה תנועת הנוער 'חוזרים להר' בגן העצמאות בבירה. השייח' קורא לסכל את עליית היהודים להר.  
יום ב', ח' באב, 07:30 – מאות יהודים בכניסה להר הבית, חלקם מגיעים ממרחק במטרה לעלות להר ערב צום החורבן. רבים מהם מעוכבים בכניסה זמן רב. במקביל, תיירים נכנסים להר באופן חופשי.
08:30 – קבוצה יהודית שהמתינה במשך שעה בכניסה נדרשת לעזוב את ההר לאחר שלוש דקות בלבד של סיור, וזאת בשל התגודדות מוסלמים גדולה שכללה צעקות רמות כלפי היהודים ואף ניסיונות התפרצות. יהודים שמביעים התמרמרות מאויימים במעצר.
09:30 – ההר נסגר כליל למבקרים שאינם מוסלמים.
19:00 – בתנועות המקדש עולה חשש שהמשטרה לא תאפשר למחרת, ט' באב, כניסת יהודים להר. ואולם מפקד יחידת המקומות הקדושים תנ"צ אבי ביטון מודיע למטה תנועות המקדש שבכוונת המשטרה לאפשר למחרת את פתיחת המקום. במקביל, סגן שר החוץ זאב אלקין מקבל משרים בכירים בממשלה הערכות עיקשות שלפיהן בכוונת המשטרה לסגור למחרת את ההר כליל לכניסת יהודים. בנוסף מתקבלים דיווחים על לחץ ירדני שמופעל על נתניהו בדרישה לסגור את ההר ליהודים למחרת.
סגן שר החוץ ח"כ זאב אלקין ומשפחתו
בהר הבית
יום ג', ט' באב, 07:20 – בפתח ההר מתגודדים כ-150 יהודים וכן תיירים. המשטרה מודיעה בתום הערכת מצב על סגירת ההר למי שאינם מוסלמים. הנוכחים במקום מתיישבים על הרצפה ומסרבים להתפנות. ח"כ שולי מועלם וסגן השר אלקין הנוכחים במקום מנהלים שיחה קשה עם תנ"צ ביטון. אלקין מכנה באוזני הנוכחים את סגירת ההר כ"בושה וכישלון גדול של ממשלת ישראל". הוא מטיל ספק בתום הלב של הצעד המשטרתי ומעלה השערה שמטרת המשטרה היתה למנוע פניה לבג"ץ של המבקשים לעלות להר (באם סגירת המתחם היתה מתפרסמת עוד מבערב). יחד עם זאת מפציר אלקין בנוכחים לא להתייאש ולא להרפות: "דברים גדולים, כולל עצם נוכחותנו כאן, עברו מבחנים קשים יותר. כשציבור גדול יתעקש – זה יקרה", סיים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה