יום שני, 22 באפריל 2013

בית חלומותי / ח"כ שולי מועלם-רפאלי – הבית היהודי


בניין המקדש הוא נקודה אחת בתהליך הגאולה, ורק אחד השיאים בו. גם כשהוא יגיע, עדיין ניתבע להמשיך את התהליך הזה, הבלתי נגמר. אי אפשר יהיה להסתפק רק בעובדה שהוא יקום. כשהוא כבר יהיה קיים, עיקר העבודה תהיה לשמר את המתח, להשתדל להיות טובים יותר. לשאוף למקומות גבוהים יותר, ברוח ובחומר. המקדש הוא עבודת השם במשמעות היותר עמוקה. הוא מחייב חיבור שלנו לא-לוהים ולכל אדם אחר בעם שלנו. לפני הכל עלינו ליצוק את התוכן שיאפשר לנו להתקרב למקדש: להיות אנשים טובים יותר כלפי עצמנו וסביבתנו. בית המקדש יראה כמו יום המעשים הטובים. הוא יהיה זיקוק כל הטוב שאנחנו מייחלים לו. אינני יודעת איך יראה מקדש במציאות של המאה ה-21, אבל גם מהותו צריכה לשדר קידמה, בתהליך שנע כל הזמן קדימה ולמעלה.
בראש ובראשונה יש להשיב את הקדושה למקום שבו המקדש אמור להיבנות. לצער הלב, איננו מבינים כיום כראוי את קדושת המקום הזה. לאט לאט עלינו להתחבר בפועל אל הר הבית, אל מקום הקודש. לשוב אליו. ומתוך החיבור למקום הפיזי, עלינו להתחבר אליו גם בהיבט הנפשי. אינני משתייכת לסוברים שהמקדש ירד משמיים בהתרחשות ניסית. הבניה תהיה ניסית, אבל גם פיזית. נצטרך לבנות אותו ממש. גם תהליך הבנייה הפיזית הוא חלק מהעניין. יש לי תחושה שהבניה תיצור מוכנות רוחנית גם אצל אלו שהיו רחוקים עד אז מכך. ריקוע הנחושת, הנחת האבנים וכיוצא באלו יביאו לחיבורנו למקום הקודש.
עלינו כאנשי ציבור מוטל תפקיד גדול מאוד – לסמן את הר הבית כמקום קדוש לעם היהודי. ראשית, עוד לפני הדיון האם לעלות להר, יש לשנות את השיח. להכריז שההר קדוש לנו. אחר כך נתקדם לשלבים הבאים: להביא לכך שהר הבית יהיה פתוח לעליית יהודים באופן תמידי, ומאוחר יותר גם לאפשר תפילת יהודים בו. בשלב הבא יש לבנות שם בית כנסת. נכון, העליה עצמה צריכה להיעשות על-פי גדרי ההלכה, אבל יחד עם זאת חשוב שהיא לא תהיה עניין ששייך לקבוצה קטנה ומצומצמת. חשוב שהאפשרות לעלות תיפתח לכולם. אני חשה שניתן להשיג זאת בעזרת שינוי השיח, בכך שנעניין בדבר כמה שיותר אנשים, שנקרא לכמה שיותר יהודים לעלות להר הבית. שנפתח אותו עבורם.
אני בעד שהר הבית יהיה פתוח ליהודים כל הזמן. בשלב ראשון יש להחיל בהר הבית את הנוהל המוצלח הקיים במערת המכפלה: ליצור בו אזורים נפרדים ליהודים ולמוסלמים. זאת, מלבד ימים ספורים בשנה, בחגים, שבהם ההר כולו ייפתח לבני אחת הדתות בלבד. בצורה כזו איננו מתעלמים מקיומם של המוסלמים בהר, אך מצד שני גם איננו מוותרים על היקר לנו במקום הקדוש הזה. אחד הדברים הראשונים שנצטרך לעשות בהנגשת ההר ליהודים, הוא לבטל מכל וכל את ליווי הקבוצות היהודיות בהר בידי הוואקף. באופן פשוט הליווי הזה יוסר מאליו או יאבד את תוקפו כשיותר יהודים יעלו להר. כשעליתי להר הבית, מכיוון שאני דוברת ערבית, הבנתי מה אומר איש הוואקף לשוטר – שהיהודי ההוא מתפלל והיהודיה ההיא מניעה את שפתיה. בכוונתי להשקיע מאמץ בהפסקת העניין הזה בעזרת החסינות הפרלמנטרית המוקנית לי.
כל מי שהנושא יקר לו, ויש רבים מאוד כאלה, צריכים לשתף פעולה. לדבר על כך שוב ושוב וגם לעלות להר בעצמנו. גם הח"כים. לתת מעין דוגמא אישית בעניין. ראיתי את השר אורי אריאל עולה להר פעמים רבות. גם ח"כ פייגלין עולה בקביעות. אני מעוניינת להחיל זאת גם על עצמי, ולא כמעשה חד פעמי. להביא לכך שהר הבית יוזכר בכל דיבור שלי. כפי שמשייכים אותי אוטומטית לעניינים מסויימים כמו אלמנות צה"ל או מערכת הבריאות, אני שואפת לכך שיום אחד, כשיזכירו את שמי, יהיה מישהו שייזכר פתאום בהר הבית. 

תגובה 1:

  1. שולי יקרה עלי עלי קחי איתך את סטרוק וחוטובלי ורגב וצרי תודעה בתוך הליכוד לחשיבות העניין עלי בשם כולו בנות ישראל ועלי גם בשם אלה שלא מבינים אני מאמינה שהעלייה תהפוך נפוצה ועממית לעם כולו אבל צריך דמויות מופת שיתחילו. בזה שניבחרת את הופכת לכזאת ומאוד חשוב פעילות בעניין.עלי שולה עלי .

    השבמחק