יום ראשון, 31 במרץ 2013

מרדף אחר טלה


היה משהו מעט היסטרי באופן שבו דלקו שוטרי ובלשי מחוז ירושלים אחר טלאים וגדיים בערב הפסח. נועם פדרמן מחברון, שמדי י"ד בניסן מנסה להגיע עם טלה להר הבית, דיווח שהמעקב אחריו החל עוד בשעות הבוקר בחברון. גם מעצרו התבצע לבסוף הרחק מהעיר העתיקה, ברחוב 'בעל הטורים' שבמרכז ירושלים. כוחות משטרה חסמו כליל את הרחוב ולדברי פדרמן 'התנפלו על הרכב כאילו מדובר במניעת פיגוע טרור'. 
בלשים הגיעו באותו בוקר גם לביתו של דוב אברהם בן-שור, יהודי חרדי שאף הוא התעתד לצעוד מצוייד בטלה לכיוון הר הבית בצהרי היום. אדם נוסף שעוכב בידי המשטרה הוא אריה זוננברג מירושלים. זוננברג, חבר המטה המשותף לתנועות המקדש, עוכב בשער יפו שבכניסה לעיר העתיקה בטענה שלא נשא עימו תעודה מזהה. עם זאת, במטה תנועות המקדש העריכו שזוננברג עוכב מכיוון ששיכן בביתו גדי בימים שקדמו לערב הפסח. זוננברג אף נשאל בידי שוטר שתיחקר אותו האם בכוונתו להביא עמו גדי להר הבית וכן האם יצר קשר עם פדרמן.
גם תעודת הזהות של כותב שורות אלו נלקחה בידי שוטרים בשער יפו בצהרי ערב הפסח. גדיים לא הגיעו לשם, אבל שוטרים ובלשי משטרה היו גם היו. כל יהודי מזוקן או בעל כיפה גדולה מהממוצע שעבר במקום עוכב עד לבירור זהותו ותכלית הגעתו לשם. בסופו של דבר שוחררו פדרמן וזוננברג לאחר זמן קצר. הגדי של פדרמן, על כל פנים, עדיין עצור.
ממש במקביל לאירועים בשער יפו וברחוב 'הטורים', פקד באותן דקות את הר הבית שר הבינוי והשיכון החדש, אורי אריאל. ביקור של שר בהר איננו דבר של יום יום. השר האחרון שפקד את המקום היה אריאל אחר, אריאל שרון, וזה קרה עוד באלף הקודם.
השר עלה להר לאחר שתעודת הזהות שלו נבדקה בידי השוטרים, בנוהל הרגיל השמור ליהודים שומרי מצוות המבקשים לעלות במעלה המוגרבים. במהלך הסיור שערך אריאל הוקרא סדר קרבן הפסח, הקראה שנקטעה כמה פעמים בידי השוטרים שדחקו בשר ובמלוויו להמשיך בטרם תום שעת הביקור באתר המקודש. השר השתדל שלא להבליט את זהותו ולא להתעמת עם הרשויות באשר לנהלים במקום, אך במזרח ההר זימר חרישית את הפיוט "והיא שעמדה". בדברים שאמר למלוויו הבהיר השר שדרישה לשוויון זכויות ליהודים בהר לא נכללה בהסכם הקואליציוני של תנועתו עם הליכוד. זאת, לדבריו, בשל סירוב נציגי הליכוד-ביתנו לעסוק בנושא. השר הוסיף שלדעתו במהלך הקדנציה הנוכחית תחול התקדמות בעניין ההר ונגישותו ליהודים, אך הוסיף שזה 'יהיה קשה', מכיוון שראשי המערכת הנוכחיים יבקשו להתמיד בשימור הנוהל הקיים, האוסר על פולחן יהודי באתר.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה