יום ראשון, 30 בדצמבר 2012

ימי נתניהו: הרעה משמעותית בהר הבית

ימי נתניהו: הרעה משמעותית בהר

זו המסקנה המתבקשת מהדו"ח הקשה שהוציא השבוע לאור הארכיאולוג צחי צווייג (דבירה). תקופת שלטון נתניהו היתה רעה מאוד להר הבית, בעוד דווקא ימי אולמרט היו טובים יחסית. בזמן האחרון נחשף דבירה לעוד ועוד סימנים המעידים על כך שעבודות הוואקף בהר הבית אינן נחלת העבר, אלא ממשיכות בשנים האחרונות ובפרט בחודשים האחרונים, ללא לאות. ביום ראשון השבוע סייר במקום וגילה שבמזרח ההר, שם הותיר הוואקף בעשור האחרון ערימות גדולות של עפר ופריטים ארכיטקטוניים לאחר שבג"ץ אסר עליו להוציאן מהמתחם, מתבצעות עבודות בעזרת כלים מכאניים כבדים, והערימות מועמסות ומועברות למקום אחר בניגוד לצו בית המשפט. בערימות הללו, חשוב לציין, זיהה דבירה בין השאר אריחי ריצוף מאבן גיר שחורה שמקורה מהרחבה שהקיפה את בית המקדש השני.
דבירה העיר על כך לשוטרים והללו הפסיקו את העבודות, אך אלו שבו והתחדשו רגע לאחר תום שעות הביקור ליהודים במקום, כך גילה בתצפית שביצע ממרומי הר הזיתים בצהרי היום. פקח רשות העתיקות, אגב, לא נראה בשטח. זאת על אף שמדובר באתר ארכיאולוגי רגיש ביותר שכבר ספג פגיעות קשות.
בדו"ח מיוחד שהוציא השבוע, מוסיף דבירה ומספר על שקים מלאי ממצאים ארכיאולוגיים שמונחים כבר שלוש שנים בצפון ההר. בתוכם הבחין, בין השאר, בקנקן שעל-פי צורתו יש לתארכו לשלהי ימי הבית השני. למרות שהמידע הועבר לרשות העתיקות ולמשטרה, לא חלה כל תזוזה בנושא או בשקים.
דבירה מדווח שהשחתה והזנחה הן גם גורלן של קורות העץ העתיקות שהוצאו במהלך המאה ה-20 ממסגד אל-אקצה, קורות שהתברר שחלקן מימי הבית הראשון והשני (נושא הקורות זכה לסקירה נרחבת בעמוד זה לפני כשלושה חודשים). "עם השנים כמות הקורות הלכה ופחתה, ואלו שנותרו עדיין הושארו חשופות לכיפת השמים ולגשמים. עולה תמיהה מכך שעניין כה פשוט אינו נפתר במשך כל כך הרבה שנים". ושיא השיאים: "לאחרונה גילינו שמרבית הקורות שנראו פזורות בשטח הר הבית בעשור הקודם מוחזרו בשנים 2009-10 לקורות עץ חדשות, ואוחסנו על גג מכולה בקרבת שער הרחמים. קורות אלו נוסרו מחדש ודפנותיהן יושרו והוחלקו".
פנייתנו לתגובת רשות העתיקות לממצאים של דבירה הושבה ריקם. לא בפעם הראשונה, חשוב לציין, הסתפקה דוברת הרשות בהפנייתנו למשטרה. תהינו האם אין בכך התחמקות של הרשות ממחוייבותה לשמירת החוק באתר הקדוש, אך נותרנו ללא מענה.
ממשטרת ירושלים נמסר: "כל הנעשה בהר הבית הינו תחת פיקוח צמוד, עקבי ותמידי של משטרת ירושלים ורשות העתיקות. הנתונים בידך אינם נכונים כלל ו"ערימות העפר המדוברות" הינן ערימות פסולת שפונו בידי הוואקף בפיקוח מלא של רשות העתיקות".
דבירה עצמו לא מתכחש לכך שבערימות מצויה גם לא מעט אשפה, וטוען שעירוב אשפה עם שרידים ארכיאולוגיים הוא תרגיל קבוע של הוואקף בכדי לאפשר את הוצאת הערימות מההר.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה