יום שישי, 30 בנובמבר 2012

בית הבחירה ובית הנבחרים

הימים ימי בחירות, וההליך הדמוקרטי ששוטף את הארץ כולה עשוי כמובן להשליך גם על המתרחש בהר הבית * יצאנו לבדוק את מצע התנועות הפוליטיות השונות ביחס לשאלות היהודיות החריפות במקום הקדוש בעולם: מדיניות המשטרה בהר, איסור התפילה היהודית בו ושאלת השאלות – בניין הבית השלישי * הרי התוצאות


שלוש שאלות הפנינו לדוברי כל המפלגות היהודיות, ממרצ ועד 'עוצמה לישראל':
1. האם תנועתכם רואה את יחס המשטרה ליהודים הפוקדים כיום את הר הבית כסביר?
2. האם יש לאפשר ליהודים להתפלל בהר הבית?
3. האם המפלגה תומכת במתן אפשרות לבניין בית המקדש השלישי בהר, לאור הידיעה שיהודים מתפללים על כך זה אלפיים שנה?

במפלגת העבודה, בקדימה, בישראל ביתנו ובש"ס בחרו שלא להגיב. דווקא דוברת מרצ היתה הראשונה להשיב לפנייה. אלו דבריה: 
1. יחס המשטרה: המקום רגיש ונפיץ, והסכנה לשלום הציבור, העם והעולם ממלחמת דת שתוצת בו – הופכת את ההגבלות למידתיות.
2. תפילת יהודים בהר: היינו רוצים שכל אדם יוכל לעבוד את א-לוהיו בכל מקום בו הוא חפץ, אך זה לא אפשרי כרגע. תפילה בשטח המסגדים תתפרש כפרובוקציה באקלים הנוכחי, ולכן היא סכנה לשלום הציבור.
3. הבית השלישי: מרצ נגד בניית בית המקדש השלישי, ומציעה תחת זאת להשקיע בבנין בתי חולים, בתי ספר ומבני ציבור אחרים שיועילו יותר לחיי אזרחי ואזרחיות המדינה מאשר ניסיון לפתוח במלחמת גוג ומגוג.

והנה תגובת מפלגת יש עתיד. אם זו נשמעת לאקונית ומעורפלת משהו, הדבר נובע מסירובה של הדוברת לבאר את משמעותה, וזאת למרות תחנונים מצידנו: "מפלגת 'יש עתיד' מאמינה בשלטון החוק ובהחלטת בג"ץ, ומקבלת את עמדתו והנחיותיו של בית הדין הגבוה לצדק באשר לזכויותיו של אדם להתייחד עם א-לוהיו".
לתנועת יהדות התורה אין דובר אחד. לכל ח"כ בה דובר משלו. מחמשת חברי הכנסת נאות להשיב לשאלות ח"כ משה גפני: "קיים איסור כרת לעלות להר הבית. כתוב 'כי באש אתה עתיד לבנותה', ולכן מי שרוצה לזרז את בניית בית המקדש, עליו להקדיש ימיו ללימוד תורה ולקיום המצוות".
מקרב תנועת הליכוד שוחחנו עם יו"ר הקואליציה ויו"ר סיעת הליכוד ח"כ זאב אלקין. אלקין הדגיש שהוא מייצג בדבריו את עמדתו בלבד, מכיוון שלדבריו לליכוד אין עמדה בנושא הר הבית – מלבד משפט קצר במצע התנועה שקובע שהמפלגה מתנגדת לוויתורים בירושלים (שכוללים כמובן גם ויתורים בהר הבית). זו, אם כן, עמדתו של אלקין:
1. יחס המשטרה: לא סביר לחלוטין, ולכן יזמתי לא מעט דיונים בכנסת הזאת על מנת לשנות את היחס הזה. קיים יחס מפלה כלפי יהודים, ויחס מפלה עוד יותר כלפי יהודים דתיים, וזו שערוריה. בכל מדינה מתוקנת זה לא היה קורה. לא ייתכן שהיחידים שמוגבלים בצורה קשה מאוד בגישתם למקומות הקדושים עבורם, אלו יהודים דתיים.
2. תפילת יהודים בהר: חד משמעית כן. למה לא? למי שלא רואה בכך בעיה הלכתית במסגרת המחלוקת ההלכתית הקיימת, בוודאי שיש לאפשר להתפלל. מישהו היה מעלה בדעתו לאסור על מוסלמים או על נוצרים להתפלל במקום כלשהו? לכן ברור שזה לא יכול להיעשות גם כלפי יהודים.
3. הבית השלישי: מוקד החלומות הוא בסופו של דבר בניין הבית השלישי. האם אני רואה זאת בקרוב? אני חושש מאוד שלא, אבל כל צעד בכיוון הזה הוא חיובי והכרחי, ומכאן גם החשיבות לחזק את הנוכחות היהודית בהר, לאפשר תפילה בו ולהקל על הביקורים במקום. מכאן אי המוכנות להסכים עם הגישה המוזרה מאוד של המשטרה בנושא, ומכאן המאבק שניהלתי בכנסת הנוכחית למען העניין הזה, ושאני מתכוון לנהל גם בכנסת הבאה.

תנועת עם שלם:
1. יחס המשטרה: איננו מכירים את הנתונים המדוייקים לגבי יחסם של השוטרים לעולים להר הבית. מדי פעם גם אנו שומעים על פרסומים שונים בעניין, שאם הם נכונים, הם מצערים מאוד ויש לפעול ולתקן את המצב.
2. תפילת יהודים בהר: הרבנות הראשית לדורותיה התנגדה לעלייה להר הבית, אך מכיוון שיש פוסקים המתירים את העליה להר בהכנות ובתנאים הנדרשים, אנו בעם שלם סבורים שיש להקצות מקום לתפילה בהר ליהודים אלו, באופן שיימנע כל חיכוך עם המתפללים המוסלמים.
3. הבית השלישי: אין כל היתכנות כרגע לבניית הבית השלישי. לפי מה שכתב הרב אמסלם במאמר גדול, לא תיתכן התחלת עיסוק ובניה של בית המקדש בלי שיינתן לכך אות מובהק משמיים. בימים אלו אנו נדרשים לפעול בתחומים רבים אחרים הקודמים לבניין המקדש. אנו זוכרים היטב מההיסטוריה שגם כשהבית עמד על תילו, החברה היתה מלאה בשחיתות ובשנאת חינם. לכן, עלינו לדאוג קודם כל להקים ולחזק את יסודותיו הרוחניים המהותיים של הבניין, לפני שניגש לבנותו בפועל.

הבית היהודי:
1. יחס המשטרה: לצערנו ידועים לא מעט מקרים שבהם חלק מהשוטרים נהגו שלא כראוי ביחס לעולים היהודים להר. במקרים כאלה עליהם לתת על כך את הדין. יחד עם זאת, אסור להתעלם מהעובדה שרבים מהשוטרים עושים עבודת קודש ושומרים על הסדר הטוב במציאות הרגישה והמאוד מורכבת שקיימת בהר. 
2. תפילת יהודים בהר: הר הבית הוא המקום המקודש ביותר לעם היהודי. לא ייתכן שבמקום זה לא תתאפשר תפילה ליהודים (איננו נכנסים כמובן למחלוקת ההלכתית בשאלה האם ולאן מותר לעלות). בדיוק כפי  שמדינת ישראל מאפשרת לנוצרים ולמוסלמים להתפלל בכל מקום שמקודש עבורם בירושלים וברחבי המדינה, כך קיימת החובה לאפשר ליהודים להתפלל בכל מקום המקודש להם, בביטחון ובשלווה.
3. הבית השלישי: על-מנת שיבנה בית מקדש עלינו ליצור הוויה שתבנה אותו. בית מקדש צריך להיות שייך לעם ישראל כולו. אם הוא יהיה מקום פולחן לדתיים בלבד, הוא לא יהיה בית מקדש. אם על מישרת הכהן הגדול יהיו הסכמים קואליציונים – אוי לנו ואבוי לנו! עלינו להביט לעומק במה שחולל את החורבן, במה שהרס את שני בתי המקדש – עבודה זרה, גילוי עריות, שפיכות דמים ומעל לכל שינאת חינם. בית המקדש איננו רק עצים ואבנים, אלא מציאות מתוקנת שיצירתה היא השלב הראשון, לפני כל דבר אחר. הדרך לבנות מקדש עוברת בהוויה שבונה מחדש את כל מה שנהרס עם בתי המקדש החרבים – בניה של חברה מתוקנת ומוסרית, של חברה בעלת קודים שיש בהם צדק חברתי אמיתי שמקורו ביהדות. בניה ולא הרס.

האיחוד הלאומי:
1. יחס המשטרה: היחס חייב להשתפר הן בבדיקה בכניסה להר, הן בהרחבת השעות והימים (פתיחת ההר בשבת) והן ביחס על ההר.
2. תפילת יהודים בהר: אין עמדה אחידה במפלגה. ח"כ אורי אריאל נוהג לפי פסק הרב ליאור, שפסק שמדין כיבוש צריך לעלות להר וודאי שצריך לאפשר תפילה, תוך סימון מקומות מוסכמים בכדי לא ליצור חיכוכים מיותרים עם הערבים. יש לזכור שאין זאת דרישה חדשה, ובעבר אכן היה מתאפשר ליהודים להתפלל על ההר.
3. הבית השלישי: אנחנו וודאי תומכים באפשרות לבנות, וכאשר נהיה בראשות הממשלה נוכל לפעול שכך יהיה. לצערנו, בשנות שילטון נתניהו לא היו כלל שיפורים בהר הבית, כשאפילו גשר המוגרבים המסוכן-בטיחותית שהובטח להחליפו – לא הוחלף. המציאות בה ממשלה איננה מסוגלת לקבל החלטות ריבוניות ונכנעת ללחצים היא מציאות אומללה, וחובה לתקן אותה. עם זאת, בינתיים פועל ח"כ אורי אריאל לחזק את העליה להר והחיבור של הציבור הרחב למקום. במהלך הקדנציה האחרונה פעל ח"כ אריאל לאפשר עליית מנוּעי עליה, סייע בכל המישורים לסיבוב שערי הר הבית – פעילות המחזקת את הקשר של הנוער עם הר הבית, וכן פועל להקמת אתר אינטרנט מיוחד להר הבית בהשקעה גדולה מאוד.

מפלגת 'עוצמה לישראל' (אריה אלדד ומיכאל בן ארי):
1. יחס המשטרה: יחסה של המשטרה ליהודים המבקרים בהר מחפיר. חובת ההזדהות הנדרשת מהם, "הרשימות השחורות" שבידי המשטרה, המעקב הצמוד וההיטפלות לכל מי שעוצר או ששפתיו נעות בלחש, שיתוף הפעולה המשפיל עם הווקף המוסלמי – כל אלו יוצרים אפליה קשה ביחס לתיירים, למשל.
2. תפילת יהודים: בוודאי שיש לאפשר. כך פסק גם בית המשפט (לגבי תפילת יחיד שאינה מתריסה), אך משטרת ישראל עושה שימוש לרעה בסמכויותיה, ובשם "הביטחון" והסדר הציבורי נכנעת לתכתיבי הוואקף בהר. צריך גם להקצות מקום תפילה מיוחד ליהודים (בשער הרחמים, למשל). ח"כ אלדד הגיש לאחרונה הצעת חוק (שרק הקדמת פיזור הכנסת מנעה את הנחתה על שולחן הכנסת), המציעה חלוקת שעות בהר בין יהודים וערבים, כולל ימים שבהם ההר פתוח רק למוסלמים או רק ליהודים, על פי המתכונת הנהוגה במערת המכפלה.
3. בניין הבית השלישי: בוודאי. ולא רק מכיוון שהתפללנו לכך אלפיים שנה, אלא כי שם צווינו להקימו, ושם עמדו המקדש הראשון והשני. מתי לבנות? בהקדם האפשרי. איך? הבעיה העיקרית היא כמובן נוכחותה (הלא מקרית) של כיפת הסלע על אבן השתייה, מקום קודש הקודשים. הטכנולוגיה מאפשרת כיום ניסור והזזת מבנים והעתקתם למקום אחר. המוסלמים יוכלו לבחור להיכן הם רוצים להעביר את המבנה שבנו על מקום מקדשנו, בכדי לרשת את העם היהודי במקום הקדוש לנו ביותר.

תגובה 1:

  1. עולה קבוע להר הבית2 בדצמבר 2012 בשעה 13:38

    נו מה לא ברור, עוצמה לישראל!!

    השבמחק