יום ראשון, 18 בנובמבר 2012

כשאחד העם דרך בהר הבית / עקיבא צימרמן

זכה 'מקור ראשון' והוא העיתון היחידי המקדיש מדי שבוע מדור להר הבית. לפיכך ראוי להביא בפני הקוראים פרק מזיכרונותיו של אחד העם, מראשי ההוגים הציוניים, הנוגע להר הבית.
אשר צבי גינצברג שנודע בכינויו 'אחד העם', נולד למשפחה של חסידי סדיגורא, אך משבגר פסק לשמור מצוות מעשיות. בשנת תרנ"א (1891) בא לביקורו הראשון בארץ ישראל. בפרקי זכרונותיו ('כל כתבי אחד העם', הוצאת 'דביר' תל אביב ו'הוצאה עברית' – ירושלים, עמ' ת"ע), הוא כותב: "שנת תרנ"א תישאר חקוקה בזיכרוני לנצח. בשנה הזאת הייתי בארץ ישראל!".
הוא עבר בערי הארץ ומושבותיה, ובערב פסח הגיע לירושלים. "בו ביום הייתי אצל הכותל המערבי לתפילת מנחה". משם הלך לבית הכנסת חורבת רבי יהודה החסיד, "ומעל הגג ראינו מרחוק הר הבית והר הזיתים". בחול המועד, מספר אחד העם, "ביקרתי בהר הבית ובתי תפילות המושֹלמים אשר עליו. אהה! מי יוכל לתאר את הרגש הנעים והאיום גם יחד אשר מילא אז את כל חדרי לבי". את דבריו על הר הבית מסיים אחד העם וכותב: "רגעי קודש כאלה מעטים מאוד בחיי אדם".
בשנת תרנ"ג (1893) בא אחד העם לביקור שני בארץ ישראל. גם הפעם הגיע לירושלים וביקר בכל המקומות הקדושים. בתשעה באב התפלל בכותל. יוסף גולדשטיין מספר ש"הביקור במקומות הקדושים השאיר רושם רב על אחד העם".
מזלו של אחד העם היה שבאותו הזמן הר הבית לא היה 'בידינו', כך שניתן לו לעלות להר באופן חופשי, ומי יודע, אולי גם למלמל בו פרקי תהלים.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה