יום שישי, 14 בספטמבר 2012

יו"ר עמותת אל אקצה: תחליטו כבר איפה המקומות הקדושים שלכם






מאת: ארנון סגל

מנהל עמותת קרן אל אקצה
על מה מסתמכים מנהיגי האיסלאם בהר הבית בהתנגדותם לנוכחות יהודית בו? נכון, על דעות הרבנים האוסרים לעלות אליו * ומה עלול לחלל את קדושת המסגד? משחקי כדורגל יומיומיים בפתחו? ממש לא. תפילה יהודית בחצרותיו מסוכנת לשלומו הרבה יותר * שיח' כאמל ריאן (54) מתגורר בכפר ברא שבמשולש, אך הוא אחד מאלו שעל פיהם יישק דבר בהר הבית בירושלים * ממש לא אכפת לו שהיהודים יבנו את בית המקדש השלישי, או אפילו העשירי, רק לא בהר הבית או על קרקע פלשתינית גזולה * וכן, הוא בהחלט חושש שמדינת ישראל חופרת תחת יסודות אל אקצה במטרה למוטטו * ראיון נינוח למדי עם יו"ר עמותת אל אקצה לרגל השנה היהודית החדשה


יש מקרב המוסלמים מי שרואים בכם כופרים, מכיוון שלטענתם אתם מקדשים את אל אקצה על חשבון מכה. הרי ירושלים כלל איננה נזכרת בקוראן.
"ירושלים דווקא נזכרת בקוראן, ואפילו עשרות פעמים. אמנם לא בשמה, אך בכינוייה, במיקומה ובקדושתה: 'המקום הקדוש', 'המקום המפואר'. אגב, מסגד אל אקצה עצמו נזכר בקוראן".
נכון, אבל יש מי שטוענים שאל אקצה הנזכר בקוראן כלל איננו מקום על פני האדמה, אלא אתר שמיימי. לחילופין יש הסבורים שהוא אמנם קיים על פני האדמה, אך הרחק מכאן, בין מכה למדינה.
"אלו סיפורי אלף לילה ולילה. הרי יש לנו היסטוריה, יש ספרים ויש חוקרים. אם יש חוקרים שטוענים אחרת, שיביאו הוכחות. על פי מה שאנחנו יודעים, מה שחקרנו, מה שקיים בהיסטוריה וברישומים שלנו, מסגד אל אקצה הוא המסגד שנמצא באל קודס – ירושלים. כיפת הסלע שנבנתה בימי עבד אל מאלכ אל מרואן [בשנת 691 לסה"נ. א"ס] עדיין צווחת וצועקת זאת בעצם נוכחותה ומיקומה".
למה בעצם אתם מתנגדים לתפילת יהודים בהר?
"לא רק אנחנו מתנגדים – רוב הרבנים במדינת ישראל מתנגדים לכך, רוב אנשי הדת הבכירים והמוסמכים. התפילה בהר היא התגרות. הרי למדתי תנ"ך, וגם פרקי אבות ותלמוד, ואני יודע שלפי ההלכה היהודית אסור לכם לדרוך בהר הבית. יהודי שמגיע לשם להתפלל בא ליצור פרובוקציה ולעשות תעמולה, להתגרות, להסית, להציק ולהרחיב את השסע בין העמים".
רק שאם נדייק, לפי אותם מקורות גם ללא-יהודים אסור להיכנס לאותם תחומים בהר.
"לא תוכל לכפות עלי את מה שהדת שלך אוסרת. זו לא הדת שלי. למען האמת זו הפעם הראשונה שאני שומע שהדת היהודית אוסרת על מוסלמים להיכנס לשם. אני יודע אחרת. הקמתי אירגון בשם קד"ם – קול דתי מפייס, ובמסגרת זו נפגשתי עם רבנים וחכמים יהודיים, ולא שמעתי מהם דבר כזה".
ככלות הכל מדובר בכ-9,000 יהודים שעלו להר בכל שנת 2011, וזאת לעומת מאות אלפי תיירים ומיליוני מוסלמים שבאו בשעריו. כלומר העליה היהודית להר היא תופעה שולית למדי. אז למה האדיקות הזו, שבה אתם עוקבים אחרי תפילת היהודים שם, מתעדים אותה ומצמידים איש וואקף לכל קבוצה כדי לוודא שחלילה איש לא משתחווה או מניע את השפתיים?
"תאר לך שאכנס לבית כנסת בחולון ואתפלל. מה תהיה התגובה? כאן מדובר באדם שפורץ למקום התפילה השלישי בקדושתו למוסלמים, ובא להתפלל בו. כמובן שמוסלמים יתנגדו ובצדק, מכיוון שהם אינם מעוניינים שהמסגד שלהם יהפוך לבית כנסת. צריך להתנגד לתופעה הזו. אם יהודי מגיע להר כתייר – זה מקובל, אבל להפוך את ההר למקום יהודי קדוש, זה בוודאי אסור בתכלית האיסור".
למה? אתה מתכחש לעובדה שפעם עמד במקום כיפת הסלע מקדש יהודי?
"לא מעניין אותי אם עמד שם פעם בית מקדש או לא. מבחינתי זה מסגד מוסלמי. קדושת המקום, שאני מאמין בה, נגזרת מהיותו מסגד ולא מהיותו בית מקדש. לכן אינני נכנס לסוגיה מה ואיך היה במהלך ההיסטוריה. אני ירשתי את המקום הזה כמסגד, וחובתי לשמור עליו כך ולהחזיק בו. אפילו אם עמד שם פעם בית מקדש, שלמה שבנה אותו הוא גם הנביא שלנו. הוא אחד משושלת השליחים של א-לוהים".
אבל מה אכפת לכם שיהודים יתפללו שם לא-ל האחד? הרי כולנו בני אברהם, לא כן?
"מעל 90% מהיהודים הדתיים מאמינים שאסור להם לדרוך בהר ולהתפלל בו. אלו שבאים להתפלל עושים זאת מטעמים אידיאולוגיים או פוליטיים בלבד, שלגמרי אינם קשורים לדת. יש להם אג'נדה פוליטית שכוונתה לנשל את המוסלמים מהמקום הקדוש להם".

"אל תקשיבו לרב ליאור, צייתו לרב עובדיה"
אינני מכיר הרבה יהודים שרוצים לא לאפשר לכם להתפלל במסגד אל אקצה גם במקרה שיוקם לצדו מקדש. אפילו הרב דוב ליאור הכריז שיש לכל אדם מכל עם זכות להתפלל בהר. מצד שני, אינני מכיר מוסלמים שמוכנים להשלים עם פולחן יהודי שם. אז מי כאן מתחשב יותר?
"מדינת ישראל גזלה מעל 1,200 מסגדים, הפקיעה מאות אלפי דונמים והשחיתה מאות ואלפי בתי קברות. כבר לא נשארו הרבה אתרים מקודשים למוסלמים בארץ הקודש. לכן, לפחות כלפי מה שנשאר צריך להתייחס בכבוד. אסור שיפגעו במקום הזה, כי יש בו רגישות יתר ומעמד מיוחד לא רק עבור מיליון וחצי המוסלמים שגרים במדינת ישראל, אלא עבור מיליארד וחצי המוסלמים בעולם. במדינה יש הרבה מקומות קדושים ליהודים שבהם הם יכולים להתפלל. במקום כזה, שיש לגביו מחלוקת כה גדולה, לא צריך ללכת דווקא על-פי תפיסת הרב ליאור. עדיף לאמץ, למשל, את תפיסת הרב עובדיה בעניין".
אל אקצה, כפי שאמרת, נחשב המקום השלישי בחשיבותו באיסלאם, אבל עבור היהודים הר הבית הוא המקום הקדוש ביותר. לא ראוי לתת גם ליהודים דריסת רגל במקום הקדוש להם?
"היהודים דווקא לקחו חלק מהמתחם הקדוש למוסלמים, את הכותל, שלפי ההלכה האסלאמית גם הוא חלק מהמסגד. אז אם כבר לקחתם, תתפללו שם. אתם רוצים לקחת את הכל? הרי הכותל קדוש לכם יותר מאשר הר הבית. האם הוסרה קדושתו בעיניכם?".
הכותל הוא רק קיר תמך של הר הבית, שהוא המקום הקדוש ביותר.
"אני יכול להביא לך 14 תשובות יהודיות שונות לשאלה היכן המקום הקדוש לכם ביותר. יש אומרים שזה בכלל לא באזור ירושלים, יש אומרים שזה בירושלים אך מחוץ למתחם אל אקצה, יש סבורים שזה בשכם. יש המון גירסאות, אז למה צריך לקבל דווקא את הגירסא הכי קיצונית, מסיתה, בעייתית ופרובוקטיבית? ליהודים יש היום מקום להתפלל – אז הַשאירו למוסלמים את מקום התפילה שלהם".
הרי כל יהודי דתי מתפלל להקמת הבית השלישי בהר.
"אינני מסוגל להיכנס לנפשו של כל יהודי ולדעת מה הוא רוצה ואיך הוא שואף לקיים את מצוות דתו. מבחינתי אפשר להקים לא רק את הבית השלישי, אלא גם את הבית התשיעי. שיקימו אלף בתים, לא אכפת לי, אבל לא על המקום הקדוש שלי. שיקימו אותו על קרקעות שלא הופקעו מערבים, כי אחרת זה יהיה טמא. אסור לייסד מקום קדוש על אדמה גנובה. זה לא ייתכן".
למה מבחינתכם כל רחבת ההר מכונה 'אל אקצה'? הרי המקום הקדוש לכם בהר הוא רק המסגד עצמו, שעליו הכיפה הכסופה.
"לא נכון. לא רק המבנה של המסגד. זו טעות פטאלית. כל 144 הדונם [של הר הבית. א"ס] נחשבים מסגד אל אקצה. מבחינתנו גם חצר של מסגד קדושה כמו המבנה עצמו".
לאחרונה עלו הצעות לחלוקת ההר בין יהודים למוסלמים באופן דומה לחלוקה המתבצעת במערת המכפלה. מה דעתך?
"קיימים שני זרמים בקרב הפלשתינים. יש זרם רציונאלי, כמוני, שאומר שאוי ואבוי ליהודים אם הם יעשו זאת. לעומת זאת, יש זרם פנאטי, קיצוני, שאומר 'הלוואי, מי ייתן, שהיהודים יחלקו את ההר'. לא ארחיב מעבר לכך. תבין מכך את מה שתבין. אני אדם רציונאלי, ולכן אני אומר למדינה ולמנהיגים היהודיים שטוב שלא יעשו זאת.
"נכון, גם מערת המכפלה היא מסגד, אבל אל אקצה הוא ה-מסגד בה' הידיעה. מדינת ישראל ריבונית ויכולה להחליט בעצמה בעניין, אבל דעתי כאדם מפוכח שקורא את המפה ויודע מה הולך, היא שטוב למדינה, לעם היהודי ולהיסטוריה היהודית, שלא יפגעו במסגד אל אקצה".

"היהודים אינם גאוני היקום"
יש כאלו המפקפקים בטענותיכם לגבי הקדושה שאתם מייחסים להר, וזאת מהסיבה שיום יום ילדים ערבים משחקים ברחבה שעליו בכדורגל. משחקים כאלו מקובלים עליך?
"אלו טענות שטותיות. מותר לילדים לשחק! קדושת המסגד לא תיפסק כתוצאה ממשחק של ילד. קדושת המקום היא מא-לוהים, ומותר לילדים לשחק, להתאגרף ולהתעמל בתוכו. בימי הנביא מוחמד, את ההתעמלות וכל שאר המשחקים היו עושים בתוך המסגדים. זה לא מבטל בשום פנים ואופן את קדושתם. זו רק שטחיות של אנשים הטוענים כך".
כי בעיניים יהודיות משחק כדורגל בהר נתפס כזילזול בקדושת המקום.
"אתה חושב שהיהודים הם הגאונים של היקום? לא. לפעמים הם מנתחים דברים באופן שטותי ביותר".
אתה יכול להבין לליבם של  היהודים שומרי המצוות המבקשים להתפלל בהר?
"אני מכבד כל אדם ואת מורשתו, אך בתנאי שלא יפגע באחרים ובאמונתם. היהודים לקחו יותר מדי מקומות המקודשים לנו והחריבו יותר מדי. אינני מבין איך עם שסבל כל כך, וראה על בשרו מה שלא ראו שאר העמים – עושה דברים איומים כאלו. אינני מבין איך העם היהודי מתיר לעצמו להפוך מסגד באָזור, בצפת או בתל אביב לבית כנסת. תאר לך מה היה קורה אם היו הופכים בתי כנסת במדינות ערב או באירופה למסגדים".
לו היית יהודי, איך היית מגיב אם היו מונעים ממך להתפלל בהר?
"אני מוסלמי, ובכל זאת מונעים ממני להתפלל שם לא פעם. ממני, ראש העמותה למען ההקדש המוסלמי, מנעו פעמים רבות להיכנס למסגד. לפעמים מגבילים את הכניסה בגיל, לעתים מתירים רק לנשים להיכנס, לפעמים אוסרים זאת לגמרי. חוץ מזה, בעשרות מסגדים במדינת ישראל כף רגלי איננה יכולה לדרוך, כי הפכתם אותם לבתי כנסת".
קיימת טענה שנפוצה לא מעט בקרב הגורמים האיסלאמיים, לפיה הישראלים חופרים מתחת יסודות מסגד אל אקצה במטרה למוטטו, או לחילופין שמטוסים עומדים להתרסק עליו. אתה מאמין בזה?
"הייתי שם, באתר החפירות היהודיות מדרום-מערב למסגד. נכנסתי כמעט 25 מטר בתוך האדמה. מעבר לכך לא יכולתי להמשיך, כי כמעט נחנקתי. המדינה טוענת שאין חפירות, אבל אנחנו המוסלמים טוענים שיש ויש. אם זה לא נכון, מדוע אינכם מניחים לנו להביא לשם צוות בינלאומי נייטראלי על מנת להפריך את הטענות הללו? כל עוד המדינה משאירה את העניין מעורפל, ולא מניחה לארכיאולוגים מטעמנו להיכנס לשם, אני מאשים אותה בניסיון לפגוע במסגד, כי כנראה יש לה מה להסתיר. לו היית מוסלמי, איך היית מגיב על חפירות כאלו?".
באופן פשוט אלו דווקא החפירות שאתם ביצעתם בדרום ההר, וגם כלי הרכב הכבדים שאתם מסיעים עליו ממקום למקום, שמערערים את יסודות אורוות שלמה ודרום ההר. טוענים שדווקא אתם השמדתם שם שרידים מבית המקדש היהודי.
"עדיף שתתווכח עם ארכיאולוגים יהודיים, ולא איתי. שמעתי וקראתי פרופסורים יהודים, ארכיאולוגים, שאומרים שאין בשפכים שהוצאו מאורוות שלמה שריד אחד של המקדש".
לגבי הנחת הפיגומים בידי הוואקף על אבן השתיה: זה הרי המקום הכי קדוש ליהודים, אבל גם למוסלמים הוא קדוש. במשך שנים המוסלמים לא נגעו בסלע הזה כלל מרוב יראה. איך התרתם לעצמכם להניח שם פיגומים?
"תקשורת איננה יכולה להתבסס על רכילויות ועל סיפורי אלף לילה ולילה. לנו כמוסלמים אסור בתכלית האיסור לפגוע בכל מורשת ששייכת לאיזושהי דת. עובדה שבתי כנסת ובתי קברות נשארו בשלמותם במדינות ערב. לך למצרים, לתוניסיה ולמרוקו ותראה איך המקומות הללו נשארו מטופחים  ושמורים".
מה יקרה לדעתך אם יתנו ליהודים להתפלל בהר, להקריב בו קרבנות וכד'?
"רק א-לוהים יודע. אני יכול רק לומר כאדם רציונאלי, שכדאי שלא יעשו זאת".
אנחנו צופים לא פעם באלימות ערבית, באיומים, בזריקות אבנים ואף יותר מכך, כתגובה למדיניות הישראלית בהר. האם אלימות זו הדרך? זה כלי קביל בעיניך?
"אני נגד אלימות, ועובד כמעט 24 שעות ביום נגד אלימות. כבר לפני שלוש שנים הקמתי את 'המרכז הערבי למלחמה באלימות'. העניין חשוב לי, והוא חלק ממשימתי ושליחותי בחיים. אני משקיע בזה המון. אינני מאמין באלימות. אלימות תמיד חוזרת אל האדם שהשתמש בה. זה יכול להצליח פעם, פעמיים ושלוש, אדם יכול להצית כנסיה, לשרוף מסגד או לקרוע את הברית החדשה, אבל בסופו של דבר זה יחזור כבומרנג אל האיש הזה.  כל ערבי שזורק אבנים בתוך המסגד – אני מגנה אותו. זו לא דרך שמסתדרת עם הדת שלי. מי שמשתמש בדת כהצדקה לאלימות לא שייך לדת שלי.
"אינני רוצה למצוא תירוצים לאדם שמשליך אבנים. כל הסיבות שבעולם אינן מצדיקות שאדם ירים אבן בתוך מסגד. בוודאי שזה גם לא מצדיק ירי של כוחות ביטחון, וגם לא מצדיק ניסיונות יהודיים למנוע ממוסלמים להתפלל במסגד שלהם, אבל אפילו אם מנעו ממני להתפלל במסגד אל אקצה, אסור לי להשתמש באלימות".
מה אתה מאחל לעם היהודי לרגל השנה החדשה?
"אני מאחל לעם היהודי, לעם הפלשתיני ולכל העמים שיחיו בשלום, בשלווה, בשקט, בהנאה, באושר ובעושר". 

3 תגובות:

  1. אבל כל העולם זה אדמה קדושה שלהם ? לא ?

    השבמחק
  2. כל הכבוד לארנון על השאלות הנוקבות.
    הרבה אומץ צריך לעמוד מול המחבל הזה ,
    ולשמוע אותו קורא לאלימות , בפתול נחשי

    השבמחק
  3. מדהים שלא נקרעת מצחוק מכל השקרים האלו.
    אבל הכי מצחיק זה גישת ה"אני נגד אלימות" אבל "אני יכול רק לומר כאדם רציונאלי, שכדאי שלא יעשו זאת".
    כן, הכי נגד אלימות שיש.

    השבמחק