יום שישי, 21 בספטמבר 2012

כבר תרמנו







בשקט בשקט, ממש בלי ששמנו לב, נתרמה הלשכה בערב ראש השנה. אל תרימו גבה. תרומת הלשכה היא טקס המתרחש, על פי ההלכה וגם במציאות, שלוש פעמים בשנה: בערב ראש חודש ניסן, בערב ראש חודש סיוון ובערב ראש השנה, ובמהלכו מועברים מטבעות מחצית השקל החדשים שהגיעו לקופות המקדש – לרשות ההקדש. בזאת הם הופכים לקודש, ומי שמשתמש בהם לעניינים שונים שאינם צורכי המקדש נחשב מבחינה הלכתית כמועל.
מתברר שמוסד ההקדש של בית המקדש העתידי, שהוא בעצם הגוף המממן שלו, חי ונושם בימינו, ואפילו מוּכּר כבר למעלה מעשור על-ידי רשם ההקדשות במשרד המשפטים כגוף משפטי. שלושת העומדים בראשו, 'נאמני אוצר המקדש' הם תושב מעלה אדומים האדריכל גדעון חרל"פ, בכיר הסוכנות היהודית שלמה נאמן והרב יוסף אלבוים מ'התנועה לכינון המקדש'.
אדם נוסף שחבר אליהם, ראובן פרגר, מטביע מדי שנה מטבע כסף טהור בשווי מחצית השקל ההלכתי (85 ₪ כיום), ומשווק אותו לציבור לצורך תרומתו ללישכה. פרגר הוא הרוח החיה מאחורי חידוש המיזם. על אף העלות הגבוהה, הוא נוהג להפיץ את מטבעותיו ברחבי העולם כולו. לעתים הוא עורך מסעות חלוקה שלהם בקרב חיילי צה"ל, שלהבנתו מוטלת עליהם המצווה הזו יותר מאשר על אזרחים רגילים, וזאת בשל הנוהג העתיק למנות את פקודי הצבא (שנעשה בישראל באופן מסורתי בשקלים דווקא).
לטקס תרומת הלשכה התייצב פרגר כשהוא יחף ובבגד נטול כיסים, וזאת על פי הוראות המשנה שתובעת מהתורם לנהוג כך בכדי להסיר ממנו חשד של נטילת מטבעות מהקופה לכיסו הפרטי (או לנעליו).
נכון שעוד קשה לראות עובדות יהודיות ממשיות בהר הבית, אבל ראשי הפרוייקט מזכירים ששלב התרומות קדם תמיד לשלב הבניה בפועל, עוד בזמן המשכן ובית המקדש הראשון. לכאורה היה אפשר לשלוח צ'ק לגזברים, או לחייב טלפונית את כרטיס האשראי לטובת אוצר המקדש, אלא שהמצווה היא לתרום מטבע דווקא, כזאת שערכה הוא עשרה גרה [=מידה בגודל גרגר חרוב] כסף טהור. התרומה כוללת גם ברכה: "אשר קידשנו במצוותיו וציוונו לתרום מחצית השקל".
אגב, עדיין לא מאוחר לתרום. לדעת ראשי הלישכה זו מצווה מהתורה. תרומת הלשכה הבאה תתרחש, כאמור, כבר בשנת השקלים הבאה, בערב ראש חודש ניסן, אך גם לשקלי השנה הנוכחית, שיחשבו אז שקלים ישנים, יהיה שימוש. לדברי חרל"פ, הסכום המצטבר, שכבר כיום מגיע לכמה מאות אלפי שקלים, יוסיף להמתין בקופות שבמרכז ירושלים עד להזדמנות הראשונה לחדש בפועל את עבודת המקדש. היו סמוכים ובטוחים שנאמני אוצר המקדש לא יפספסו אותה.
להצטרפות למיזם מחצית השקל: 02-6251112.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה