יום חמישי, 2 באוגוסט 2012

הפגנת ענק נגד בנייה בהר הבית

 המשטרה טוענת כמובן שהכל מאושר. לטענת משטרת ירושלים, "מדובר בעבודות תחזוקה שוטפות שאין בהן כל חדש, ושנמצאות בפיקוח של רשות העתיקות". על התהייה האם הפיקוח הארכיאולוגי צמוד ויומיומי (כנדרש בחוק לגבי אתרים עתיקים ורגישים כהר הבית), ומי בדיוק אישר להציב פיגומי ברזל על גבי אבן השתיה (על פי היהדות, אבן השתיה היא האבן שממנה הושתת העולם ומקומה הוא בקודש הקודשים ולכן זלול בה מהווה זלזול בסמל יהודי ישראלי חשוב), המשטרה לא השיבה. פנו לרשות העתיקות, אבל גם שם לא נלהבו לדבר בנושא הזה, אפילו לא לאשר האם קיימת נוכחות מטעמם בתוך כיפת הסלע, והפנו את האחראיות חזרה למשטרה - "האחראית על נושא הר הבית", לדברי הדוברת.

וזו רק תחילת הפינג-פונג: ח"כ אורי אריאל, יו"ר הוועדה לביקורת המדינה פנה בעניין למפקד הר הבית, סנ"צ אבי ביטון, ושמע ממנו שעל קיום העבודות בכיפה התקבלה החלטה בוועדת שרים לענייני הר הבית, בראשות השרה לימור לבנת. יצרו קשר עם יועץ התקשורת של השרה, מאיר ברדוגו. הוא עצמו כלל איננו מכיר ועדת שרים לענייני הר הבית, ובנוסף גם אינו זוכר דיון כלשהו בעניין שיפוצים בכיפת הסלע.
אבן השתיה כפי שהיתה לפני השיפוצים

אבן השתיה בימים אלו.

הלאה. פנו גם למשרד ראש הממשלה, ושאלו האם דבר העבודות ידוע לו, ומדוע לוואקף ניתנת בלעדיות בענייני תחזוקת המקום. בלשכת ראש הממשלה סירבו להשיב על השאלות. לאור הניסיון, נראה שנמנעים שם מלהשיב על כל שאלה הנוגעת להר הבית.

וכך, בעצם, אין כתובת לפניה בעניין. ואולם, מהתרשמות כללית נדמה שמפקדי המשטרה המקומיים אינם מטריחים בעניין את הגורמים המצויים מעליהם, וזאת מפני שאיש שם גם איננו דורש זאת. ממילא ממשיך הוואקף לנהוג במקום באופן חופשי. המפתחות בידו. הריבונות הישראלית בהר הבית נמחצת תחת כובד הפיגומים.

נוסף על כך, לא טרחו ליידע את הרבנות הראשית בעניין השיפוצים. איש לא ראה לנכון ליידע אותם. נראה שהסיבה לכך היא אי הגדרתו של הר הבית בחוק הישראלי כמקום קדוש ליהדות, זאת על אף שירושלים היא המקום הקדוש הראשון בחשיבותו ליהודים והמקום הקדוש השלישי בחשיבותו למוסלמים. מבחינה זו מופלה הר הבית לרעה לעומת אתרים שוליים יחסית בקדושתם, כדוגמת קבר חוני המעגל, מערת אליהו או יד אבשלום.

אבל ברבנות, מתברר, אפילו לא נעלבו מהעדר העידכון. אבי בלומנטל, דוברו של הרב יונה מצגר, טוען שמכיוון שהרבנות לא עודכנה במהלך, גם אין כל טעם שתביע עמדה בנושא. הוא מוסיף: "יכול להיות שבכל מדינה אחרת בעולם, מקום כדוגמת הר הבית היה מסור בידי הגוף האחראי על הדתות, משרד הדתות או הרבנות, אבל ייתכן שדווקא מרוב קדושתו של ההר, מכיוון שהוא הבסיס לכל, לא נחוץ להגדיר זאת בחוק. שמובן מאליו שהר הבית הוא המקום הכי קדוש שיש לנו".

"אבל מעבר לכך, הר הבית הוא חבית חומר נפץ. דווקא בגלל הרגישות הדתית מי שטיפל בו היו תמיד ממשלות ישראל לדורותיהן. אף פעם לא התיימרנו להחליף את הגורם המדיני. גם כשהתעוררה בעיית גשר המוגרבים, הרב מצגר ביקש להיפגש עם ראשי הוואקף ולהסביר על הסכנה שבהשארתו, אבל הבנו מגורמים מדיניים שמדובר בנושא בעל השלכות מדיניות מרחיקות לכת, ולכן הרב נמנע מלהתערב. לא נתערב בדברים שאינם מסמכותנו. הרבנות מוסמכת לעסוק בכשרות ובנישואין וכדומה, אבל טיפול בהר הבית איננו תחת סמכותה. נתרום בשמחה את התרומה שלנו, אם תגיע בקשה לכך מההנהגה המדינית".

עם זאת, גורמים אחרים ברבנות מסרו לנו, שאם נכונות העובדות על ביצוע עבודות השיפוץ במקום קודש הקדשים, "הדבר עצוב ומצער מאוד, בפרט לאור הערך היהודי של המקום. אין לנו אלא לבכות על כך".


לאור העובדות הנ"ל, גרעין הנוער להב"ה של סניף בני עקיבא ראשון לציון מרכז פועל למען שינוי המצב, זאת על ידי יציאה להפגנה נגד אי נקיטת תגובת הממשלה, בין מעשית ובין ארגונית, לגנות את המעשה.

ההפגנה תיערך ביום שני ב' באלול, 20.8, בטיילת ארמון הנציב בירושלים - מול הר הבית. בואו, מדובר בנושא יהודי ישראלי חשוב ולכן חשוב מאד להגיע! אנחנו צריכים אתכם!

לפרטים:
ירדן- 050-2461289 yardenp11@gmail.com
מעיין - 052-8022551 maayan.kalif@gmail.com

ניתן ליצור קשר גם בפייסבוק:
מעיין
Maayan Anael Kalif

ירדן

3 תגובות:

  1. שימו לב האתר מופיע במילת חיפוש "הר הבית" בגוגל, בדף הראשון!

    השבמחק
  2. ציינו באיזה יום בשבוע זה יוצא.

    השבמחק