יום שלישי, 28 באוגוסט 2012

בג"ץ דחה העתירה להסרת הפיגומים מעל אבן השתיה

שופטי בג"ץ דחו על הסף את עתירת נאמני הר הבית בדרישה לפעול להסרת הפיגומים שהונחו על פי כתבות עיתונאיות על אבן השתיה.
מאת: שלמה פיוטרקובסקי/ ערוץ 7
הר הבית
הר הבית

שופטי בג"ץ, סלים ג'ובראן, יורם דנציגר וצבי זילברטל דחו את עתירת תנועת נאמני הר הבית, אשר דרשה להפסיק לאלתר את הפגיעה והחילול של אבן השתיה בהר הבית ולהעמיד לדין את האחראים ל"חילול הקודש".
השופט ג'ובראן ציין, כי "תנאי לבירורה של עתירה בבית משפט זה הוא כי על העותר למצות את ההליכים מול הרשויות טרם הגשתה. אף שאפשר כי בתנאים קיצוניים של דחיפות, יהיה מקום לרכך את תחולתו של תנאי זה, במקרה הנדון נדמה שמיצוי ההליכים היה מקדם באופן משמעותי את עניינה של העותרת, ואפשר שהיה מייתר את העתירה כולה (למשל, נוכח הבדיקה שבוצעה על ידי המשטרה ורשות העתיקות באתר). יתר על כן, נראה שאין בעתירה דחיפות מיוחדת המצדיקה את אי מיצוי ההליכים. משכך, די בטעם זה כדי להביא לדחיית העתירה על הסף".
השופט הוסיף וציין, כי "צירוף משיבים רלוונטיים הוא תנאי מהותי לבירור העתירה. אמנם, ישנם מקרים בהם תחת מחיקת העתירה יהיה נכון להורות על צירוף משיבים, תוך פסיקת הוצאות נגד העותר, על מנת שלא למנוע את הדיון המהותי בסוגיות שעל הפרק. יחד עם זאת, בהתחשב בכך שמדובר במקרה הנוכחי באי צירופה של המשיבה המרכזית הנוגעת לעניין (היא רשות העתיקות) ובכך שהעותרת היא גוף הבקיא בהסדרים החוקיים הנוגעים לסוגיה (ואף הגישה עתירות דומות בעבר), וכן בהתחשב בכך שממילא דין העתירה להידחות על הסף ולגופה, לא מצאנו במקרה זה לנכון להורות על צירוף משיבים לעתירה תחת דחייתה".
אולם, הסיבה העיקרית לדחיית העתירה הוא לדברי השופט, העובדה כי "העתירה אף אינה מגלה תשתית עובדתית ומשפטית אשר יכולה להקים עילה להתערבותו של בית משפט זה. העתירה מבוססת על כתבה עיתונאית, ללא כל תימוכין של ממש".
"כידוע, בכך לא די כדי לבקש סעד מבית המשפט. זאת, בפרט נוכח העובדה שהכתבה עצמה אינה מצביעה על התנהלות בעייתית של הרשויות שיכולה להצדיק את התערבותו של בית משפט זה, למעט טענה כללית על חוסר פיקוח. בהמשך לכך, העתירה אף לא מבוססת על כל טיעון משפטי. למעשה, העותרת אינה מצביעה על כל מקור נורמטיבי בחקיקה, חקיקת המשנה, או בפסיקה, המצדיק את מתן הסעד. אף מטעם זה דין העתירה להידחות על הסף", קבע השופט.
לסיכום ציין השופט, כי "משביצעו הרשויות את תפקידן וסיירו באתר, ונוכח ממצאיהם אשר לא נסתרו, שעל פיהם לא נגרם כל נזק לאבן השתיה, אין מקום להתערבותו של בית משפט זה בהליכי תחזוקת האתר. ניתן להניח כי הרשויות האמונות על כך תוספנה לשמור על קיום הדין בכל הנוגע לתחזוקת האתר, וככל שיהיו לעותרת טענות מבוססות לעניין זה, תוכל לפעול בערוצים המתאימים לבררן, לרבות, במידת הצורך, פנייה לבית משפט זה".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה