יום שלישי, 16 ביולי 2013

סגן השר אלי בן דהן: משרד הדתות מכין תקנות שיאפשרו תפילת יהודים בהר הבית

בעצרת הסיום של צעדת תשעה באב קראו סגני שרים לשיבה יהודית להר הבית. סגן שר הדתות חשף: אנחנו מכינים תקנות שיאפשרו תפילת יהודים בהר.


צעדת נשים בירוק בערב תשעה באב
סגני השרים אלקין, דנון ובן דהן בעד תפילה יהודית בהר הבית
הצלחה מרשימה לצעדת תשעה באב הלילה בירושלים. אלפי צועדים מרחבי הארץ השתתפו באירוע שהפך מסורת ב-19 השנים האחרונות ביוזמת ובארגון יהודית קצובר ונדיה מטר, ראשי תנועת 'נשים בירוק'.

באירוע המרשים לקחו חלק סגן שר הביטחון חבר הכנסת דני דנון, סגן שר הדתות הרב אלי בן דהן, סגן שר החוץ זאב אלקין, יו"ר חוג הפרופסורים לחוסן מדיני וכלכלי פרופ' אריה אלדד, יו"ר תנועת 'ירושלים מאוחדת אריה קינג, הרב יוסף מנדלביץ' אישי ציבור ורבנים.

האירוע נפתח בקריאת מגילת איכה בגן העצמאות שבמרכז ירושלים. משם החלה הצעדה כשההמונים נושאי דגלי ישראל סביב חומות העיר העתיקה באבטחה ובליווי שוטרים ואנשי מג"ב.

הצעדה התנהלה בסדר מופתי על אף ניסיונות של קבוצות ערבים לייצר פרובוקציה תוך שהם קוראים קריאות גנאי ו'אללא אכבר'. כוחות הביטחון הרבים שהיו במקום הגיבו במהירות וביעילות.

סמוך לשעה אחת אחר חצות הגיעו המוני המשתתפים סמוך לשער האריות, שם התקיימה עצרת הסיכום ובה נאומי האישים שהובילו את הצעדה כולה.


קצובר: לא יתכן שבליל תשעה באב לא נורשה לעלות להר הבית ואילו למוסלמים כל ההר לרשותם

את הנאומים פתחה יהודית קצובר, מראשי 'נשים בירוק': "נמצאים אנו כאן בשער האריות דרכו נכנסו משחררי ירושלים והרימו את כבוד עם ישראל. "הר הבית בידינו!" צעק מוטה גור בקשר ופנה אל חייליו: "כאשר נכבש הר הבית ע"י היוונים-שחררוהו המכבים. במחריבי הבית השני נלחמו הקנאים ובר כוכבא. כאלפיים שנה היה הר הבית אסור ליהודים עד אשר באתם אתם, הצנחנים והחזרתם אותו לחיק האומה".

עוד הוסיפה קצובר ואמרה: "ירושלים אינה דומה לשום עיר אחרת בעולם, ירושלים היא הלב הפועם של ארץ ישראל, היא לבו הפועם של העם היהודי, כל הזיכרונות, כל המכאובים, כל התפילות של אלפי שנות היסטוריה יהודית, כולם מעוגנים בירושלים, אין עוד עיר שאלפי שנים אנשים מייחלים אליה, מתפללים אליה, מתגעגעים אליה, דומעים אליה, מקריבים את נפשם עליה. רק כשרואים את ירושלים  בפרספקטיבה הזאת מבינים את עומק המחויבות שלנו כלפיה, כך הרגישו הלוחמים,לשם כך הקריבו את חייהם".

"השמחה הייתה קצרה. הנסיגה הראשונה הייתה בהר הבית. לא בסיני, לא באופירה, לא בימית ולא בגוש קטיף, אלא בהר הבית כשמשה דיין הוריד ממנה את דגל ישראל והעביר את מפתחות הר הבית לוואקף כארבע שעות לאחר הניצחון. עברנו כברת דרך העיר המחוברת שוקקת חיים, אי אפשר שלא להתפעל מעוצמתה ויופייה של העיר עוצרת הנשימה, משכונותיה, ממוסדותיה, מקרית הלאום, אך חסרה לנו קריית מלך - הר הבית לא בידינו. לא יתכן שאפילו בליל ט' באב, לילה שבו אנו מבכים את חורבנם של שני בתי המקדש, של בית ה' בירושלים הריבונית, היהודים יכולים להגיע רק לכותל ואילו המוסלמים כל ההר לרשותם. למה העדיפות הזאת? למה בליל ט' באב לא יוכל עם ישראל לעלות להר הבית ולבכות על חורבנו?" שאלה קצובר לקול תשואות הקהל.

"לא נסתפק בניחומים מפי נפוליאון – 'עם שבוכה על חורבן מקדשו אחרי 2000 שנה הוא נצחי'. אנו צריכים לצעוד קדימה, אל ההר, שם התכלית", אמרה וקבעה כי "בעצם הימים האלו נדרשת ממשלת ישראל והעומד בראשה מידה לא פחותה של אומץ לב, של נחישות, של כושר עמידה, של מסירות עמוקה, של מחויבות לאותה היסטוריה ולאותם מאווים וכיסופים לירושלים כדי לאפשר חיים יהודיים על הר הבית. שם צריך להתקיים הלילה טקס ממלכתי עם ראש הממשלה, הנשיא, הסגל הדיפלומאטי. בשנה הבאה בע"ה נפעל לעלות בליל ט' באב להר. אנו מגישים בזאת למשטרת ישראל מכתב עם הבקשה כבר כעת".


מגישים כבר כעת למשטרה בקשה לצעדת השנה הבאה שתסתיים בעצרת על הר הבית

בשלב זה סיפרה נדיה מטר על בקשה שהועברה כבר כעת למשטרת ישראל לקיומה של הצעדה בשנה הבאה, צעדה שסיומה יהיה על הר הבית ותעבור בנתיב שחרור העיר בידי הצנחנים. לדבריה הבקשה מועברת כבר כעת על מנת למנוע "תירוצים", כלשונה למניעת האירוע בשנה הבאה בתואנה של חוסר זמן להיערכות.

מטר הקריאה את תוכן מסמך הבקשה: "לכבוד משטרת ישראל. נכבדי, הלילה ליל ט' באב תשע"ג אנו מגישים לכם בקשה לאישור צעדת ליל ט' באב תשע"ד. המסלול שבו אנו רוצים לעבור: מרחוב אגרון דרך השער החדש, שער שכם, שער הפרחים ושער האריות ומשם לעלות להר הבית בדרך הצנחנים משחררי העיר. ברחבת הר הבית נקיים טקס ונאומים ברוב עם, בהשתתפות שרים, חברי כנסת ואישי ציבור. בברכה, תנועת נשים בירוק".


דנון: שום מנהיג לא יגיד לנו מתי לבנות ואיפה. צריך לאפשר גם ליהודים תפילה בהר הבית

לאחר דברים אלה נשא דברים סגן שר הביטחון, חבר הכנסת דני דנון, שבירך את מטר וקצובר על עקשנותן והתמדתן בארגון האירוע שהפך למסורת. בהמשך דבריו הזכיר את היות תשעה באב יום של חשבון נפש שגולת הכותרת שלו היא ההתרחקות משנאת חינם. הוא הזכיר את המתקפות הנשמעות כלפי מגזרים שונים בציבור – חרדים, מתנחלים ואחרים וקבע כי "לא זו הדרך. צריך לגייס, אבל מאהבה ולא משנאה".

עוד אמר סגן שר הביטחון כי בימים אלה הוא שומע קולות הקוראים להפסקת הבנייה בירושלים, אך המענה הוא "לא לפחד מאף אחד. שום מנהיג לא יאמר לנו איפה לבנות ומתי. אנחנו חלק מרצף ארוך של היסטוריה. יש לנו צבא חזק. לא לפחד. צריך להחיל את הריבונות ביהודה ושומרון ולאפשר חופש דת בירושלים. לאפשר לבני כל הדתות להתפלל מתוך כבוד. אם מוסלמים מתפללים בהר הבית יש לאפשר זאת גם ליהודים".


הרב בן דהן: להחזיר השלטון בהר הבית לידינו. אנחנו מכינים תקנות שיאפשרו תפילת יהודים בהר

סגן שר הדתות פתח את דבריו בשאלה שמעלה הרב קוק בסידורו 'עולת ראי"ה": מדוע נפתחת התפילה בקורבנות ובעבודת הקטורת ולא בשמע ישראל או בתפילת שמונה עשרה. "הרב קוק מסביר שהתפילה מתחילה בקורבנות כדי להבהיר לך שזה מה שחסר לך. כשאתה מתפלל דע למה לשאוף. היינו צריכים להקריב קורבנות ולהקטיר קטורת ולכן בית הכנסת נקרא מקדש מעט, אבל כפי שהאדם הוא 'ותחסרהו מעט מאלוה' ועדיין יש מרחק עצום בינו לבין האלוה כך בית הכנסת הוא מעט מהמקדש ועדיין יש מרחק גדול מהמקדש".

הרב בן דהן הוסיף דברי ביקורת על ההחלטה למסור את הר הבית לידי הוואקף ואמר: "היינו רחוקים מארץ ישראל אלפי שנים. חזרנו והקמנו את מדינת ישראל מתוך קיבוץ גלויות גדול, מתוך חיזוק עולם התורה והישיבות, המדע והצבא. לפני 46 שנים חזרנו להר הבית ומקומות הקודש, אבל ברגע של שטות חמורה החזרנו את השלטון למוסלמים. הגיע הזמן להחזיר את השלטון בהר הבית לידינו".

הרב בן דהן חשף כי כבר כעת מכין משרדו תקנות שיאפשרו תפילה בהר הבית, תפילה שלדבריו תביא להקרבה קרובה של הקורבנות בבית המקדש עצמו.


אלקין: צעדה תשעה באב היא מסורת של אבותינו וכעת תורנו לקיים אותה

סגן שר החוץ, חבר הכנסת זאב אלקין ציין בדבריו כי מסלול הצעדה אינו חדש אלא מסורת ותיקה כפי שניתן ללמוד ממסמכים ותיעוד מלפני אלף שנים, 400 שנה ו-150 שנה. "כבר אז עברו כאן יהודים בסיבוב שערים וקוננו על המקדש שחרב. אני שומע קולות שאומרים שהאירוע הזה הוא אירוע של הימין ההזוי, אבל זהו אירוע של אבות אבותינו וכעת תורנו לקיים אותו".

חבר הכנסת אלקין הוסיף וסיפר כי מחדש מסורת סיבוב השערים היה דווקא ההיסטוריון פרופ' זאב וילנאי שאינו נמנה על מחנה הימין. "באותם ימים גם אנשי השמאל ראו בהר הבית ובעיר העתיקה דברים שבקודש הקודשים, והבינו כבר בימי המנדט שאין סיבה שלא תהיה צעדה. וילנאי מספר שכבר אז היו ערבים שהפגינו אבל המשטרה הבריטית ידעה לעצור אותם".

אלקין ציין כי המסורת הופסקה כשאבדה השליטה על העיר העתיקה עם קום המדינה, אך וילנאי עצמו חזר למסורת זו בשנת 67' עם החזרה למקומות הקדושים. את דבריו חתם אלקין בתקווה שבשנה הבאה לא תסתיים הצעדה בשער האריות אלא בכותל המערבי ובהר הבית עצמו.


אלדד: על הכנסת לחוקק את חוק יסוד הר הבית לעיגון מעמדו כקדוש לעם היהודי ורק לו

יו"ר חוג הפרופסורים לחוסן מדיני וכלכלי, פרופ' אריה אלדד, נשא דברים אותם פתח במשנתו המדינית של הרצל שנכתבה כאשר הרצל מזהה את החורבן המתקרב בניגוד לאחרים שלא זיהו זאת. "האדמה רעדה מתחת רגלי העם היהודי והרצל היה מהבודדים שהרגישו בכך", אמר אלדד והזכיר את מטבע הלשון שטבע הרצל כשאמר שלא האנטישמיות היא המחלה אלא הגלות, וחיסולה של הגלות יהיה המרפה.

"הגלות כבר אינה העונש אלא היא החטא. השהייה של העם היהודי בגלות היא חטא. העם יכול לקום ולעלות לארץ ללא מניעה. כך נכון לומר גם על מצבו של הר הבית, על מצבה של ירושלים ועל הבנייה ביהודה ושומרון. העובדה שאנחנו חוזים בהפקרת הר הבית ובהרס שרידי בית המקדש, באסור תפילת יהודים בהר הבית זה לא העונש אלא החטא שלנו ושל ממשלתנו. על החטא הזה אנחנו משלמים ואנחנו עלולים עוד לשלם אם לא נתקן אותו", אמר פרופ' אלדד שהזכיר את קביעתו של אורי צבי גרינברג, משורר ונביא כלשונו של אלדד, ולפיה מי שישלוט בהר ישלוט בארץ כולה. "אם לא נקריב את קורבנות חובותינו עלולים הערבים לשלוט בכל הארץ".

את דבריו חתם פרופ' אלדד בקריאה לכנסת לחוקק את חוק יסוד הר הבית, חוק שיקבע את מעמדו של המקום כקדוש ביותר לעם היהודי ורק לעם היהודי, חוק שיחייב ריבונות בהר הבית ויאסור את פעולת הוואקף או כל ריבון זר, חוק שימנע בינוי בהר הבית ויחייב תיקון של מה שהחריבו בימינו אלה, חוק שיאפשר תפילה יהודית בהר הבית, חוק שיהיה משוריין מגחמות של רוב מקרי בכנסת, חוק שתוקפו יפוג רק בחנוכת בית המקדש על ההר".


קינג: נתניהו מחלק את ירושלים ואנחנו מדחיקים. זה מזכיר לי את טרום העקירה מגוש קטיף

נאום תקיף נשא יו"ר תנועת 'ירושלים מאוחדת' אריה קינג שביקר בחריפות את ממשלת ישראל תוך שהוא פונה לסגני השרים שלצידו וקובע כי ממשלת ישראל מחלקת בפועל את ירושלים והציבור מדחיק את העובדות.

את דבריו פתח בקביעה הידועה לפיה כל דור שלא נבנה בו בית המקדש כאילו חרב בו. "לכן אנחנו אבלים לא על בית המקדש הראשון והשני אלא על כך שאנחנו לא ראויים שייבנה המקדש בימינו", אמר ופנה לקהל כמו גם לחברי הכנסת שלצידו בשאלה: "מה עשיתם, מעבר לדיבורים, כדי לבנות את בית המקדש?".

"יש לי תחושת דז'ה-וו לתקופת הדחקה, התקופה שלפני שמונה שנים, אסון הגירוש מגוש קטיף. שמענו אז ראש ממשלה שמצהיר על כוונות גירוש האחים שלנו לרחובות, והיום ראש הממשלה מצהיר שהוא מתכוון לחלק את ירושלים ואתם מדחיקים זאת. נתניהו חילק את ירושלים ואנחנו שותקים. לשמונה שכונות בירושלים אסור לנו להיכנס כי אנחנו יהודים. את הצעדה הזו היינו צריכים לצעוד לשם, לקלנדיה, לענתה, לשועפת והשכונות האחרות. אם לא נפתח את הפה היום הסוף יהיה כמו בגוש קטיף".

בהמשך דבריו הפנה קינג את תשומת ליבם של הצועדים לקיר הסמוך אליהם, קיר אבן המהווה כעין חומה סמוך לשער האריות ועליו הטבעת דגלה של תורכיה. הוא סיפר שהקיר המדובר הוא קיר שנבנה באופן בלתי חוקי, ללא אישורי מדינת ישראל ועיריית ירושלים, ביום בו אירעה תקרית המרמרה, ואף על פי כן איש אינו מעז להפגין ריבונות. עוד הזכיר את המציאות הקשה בשכונת הגבעה הצרפתית בה חוששים התושבים לצאת מהבתים מאימת התנכלויות הערבים. קינג הזכיר גם את המסגד הלא חוקי הנבנה בצמוד לקבריהם של מנחם בגין ואליעזר בן יהודה בהר הזיתים. "כל זה קורה בתקופת ממשלת ימין ואנחנו בהדחקה. יש אכיפה בירושלים אבל היא נגד יהודים", אמר קינג.

עוד הזכיר את האיסור להתפלל ואף למלמל תפילה בהר הבית בעוד לערבים מותר לשחק שם כדורגל. בהמשך תקף קינג את הממשלה וטען כי זו מקיימת מו"מ על מסירת מחלק ממקום קבורת דוד המלך "לידיהם של הגדולים שבשונאינו", כהגדרתו.


מנדלביץ': כשלנו במאבק למען פולארד

את העצרת חתמו דבריו של אסיר ציון בעבר, הרב יוסף מנדלביץ', שהתמקד בחובה לפעול למען יונתן פולארד. לדבריו אין עוד זכות לדבר על פולארד ויש לפעול באופן מעשי למענו. "צריך לעשות חשבון נפש. נכשלנו במאבק למען פולארד. מאבק אינו רק מילים ועד עכשיו עסקנו במילים", אמר והזכיר את העצרת המבישה, כהגדרתו, בעת ביקורו של נשיא ארצות הברית ברק אובמה בישראל, עצרת בה ביקשו המוחים מנשיא המדינה פרס שיפעל לשחרורו.

את הדברים חתם בקריאת התפילה המיוחדת שחיבר הרב מרדכי אליהו זצ"ל למען שחרורו של יונתן.

לאחר העצרת המשיך חלק ניכר מהצועדים לעבר רחבת הכותל המערבי לאמירת קינות של תשעה באב.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה