יום רביעי, 19 באפריל 2017

מספרי שיא של עולי רגל בהר הבית, ברכות למשטרה

עולי רגל רבים בפסח בהר הבית || פעילות משטרתית מבורכת

במטה ארגוני המקדש מברכים את המשטרה על שיתוף הפעולה ההדוק עם נציגי העולים להר הבית ועל השיפורים הרבים שלה לטובת העולים להר הבית  עלייה חדה נרשמה במספר היהודים בהר הבית בחג הפסח. זאת למרות שמספר ימי חול המועד היו מועטים השנה יחסית לשנים האחרונות.


↓ המהפך בהר הבית בעיצומו

זינוק של 35% אחוזים במספר היהודים בהר הבית לעומת אשתקד, ושיא של עולים יהודים בטהרה ליום אחד מאז שחרור הר הבית, הם חלק מתוצאות המהפך לטובה שעובר על יחסי היהודים, המשטרה והר הבית. 

הרב יצחק לוי, מרבני ישיבת הר עציון ומוותיקי העולים המומחים בהר הבית, הגדיר את השינויים המפליגים בהר הבית ובכניסה אליו כ"ימות המשיח". לדבריו, מהפכת השירות לעולי הרגל הפך מהתנגדות למזמינה, שמחממת את הלבבות הפועמים למקדש. 

עוד לפני החג יזמו מפקדי המשטרה מכל הרמות שיחות ומפגשים עם נציגי העולים להר הבית במטה המשותף ובדרגים הפוליטיים, במטרה לייעל את עליות וכניסות היהודים להר. ח"כ יהודה גליק שעמד בקשר רצוף עם המשטרה, אף הגיע למקום לבחון את התנהלות הסדרי הכניסה, בעוד שממנו עצמו הכניסה להר עדיין נמנעת בהוראת ראש הממשלה. לדבריו המשטרה יצאה מגדרה כדי להעניק חוויית עלייה חיובית ומזמינה.

הר הבית לא נסגר בפסח הזה אף פעם לכניסת יהודים בגלל התפרעויות או איומים מוסלמים. זאת בניגוד לשנים קודמות. ממחלקת המעקב של מטה ארגוני המקדש דווח כבר בימי ערב החג על סדרת מעצרי מנע והרחקות תקופתיות מהר הבית של חשודים מוסלמים שהפרו את הסדר בעבר או שהתכוונו להפריע לעליית יהודים בחג. גם במשך ימי החג מנעה המשטרה כניסת צעירים מוסלמים חשודים אל ההר, ולראשונה אף פרצה מנעולים במסגד אל אקצה, כנראה במסגרת איתור חשודים ודברי תקיפה כמו זיקוקים מוטות ואבנים.

בשער הכניסה להר הרשתה המשטרה להעמיד דוכן של מטה ארגוני המקדש עם כיבוד קל לממתינים לעלות ההרה. שלט ברוכים הבאים קיבל את העולים, והשוטרים אף חילקו כרטיסי ברכה לעולי הרגל. זמן ההמתנה התקצר מאוד יחסית לשנים קודמות.


במקרה אחד בחג בעקבות זינוק חד במספר העולים בשעת הצהריים, הר הבית נסגר בתום שעת הכניסה הבודדת וכחמישים ממתינים הוחזרו ריקם. המשטרה הפיקה לקחים, הגדילה את מערך הכוחות ובפיקודו של מפקד המרחב דורון תורג'מן שירד לשטח הועלו כמות היהודים בכל קבוצת כניסה עד 44 לקבוצה. "בעוד שבשנה שעברה מקרים כאלו חזרו על עצמם שוב ושוב מתוך זלזול בעולים, השנה קצין הבידוק החדש אף כיבד את העולים בלביבות מביתו", סיפרו העולים.

במשך כל ימי חול המועד התקיימו תפילות וותיקין של העולים בעמדת המשטרה, כולל קריאה בתורה בספר תורה שהוכנס למקום. בשעת הצהריים התקיימו שם תפילות מנחה, ורבנים רבים השתתפו בתפילות ובעליות להר. ביניהם הרב צפניה דרורי, ראש הישיבה ורבה של קרית שמונה, הרב יצחק ברנד רבה של קהילת בני-עליה, הרב ישראל אריאל רבה של מכון המקדש, הרב יצחק לוי מרבני ישיבת הר עציון, וממדריכי הר הבית המפורסמים, הרב גור גולן ראש ישיבת הר ברכה, הרב שמואל מורנו, הרב עזרא שבט, הרב אלישע וולפסון מחבר ספר "לשכנו תדרשו", הרב חברון שילה מרבני ישיבת עתניאל, הרב שלומי בדש ועוד. בכל ימי חול המועד הכניסה המשטרה את היהודים להר הבית בשתי קבוצות מקבילות בו זמנית.

במטה ארגוני המקדש מציינים כי ההתפתחויות החיוביות בהר הבית נזקפות לזכותם של השר לבטחון הפנים גלעד ארדן, למפכ"ל, למפקד המחוז יורם הלוי ולמפקד המרחב שמאז כניסתם לתפקידם עמלים על סילוק הפורעים והמפריעים מהר הבית, ושיפור עליית היהודים בכל מה שנתון לסמכותם. 

לעומת זאת, מלשכת ראש הממשלה עדיין מנשבת רוח של פחד וחשש מסיכונים. בהתאם לכך מונע ראש הממשלה עליית חברי כנסת להר הבית, ולפי דרישתו עוצרת המשטרה כל נסיון תפילה של יהודים במקום. אולם גם בתחום הזה ניכרה ירידה ניכרת לאחר שבמשך כל ימי החג הוצאו 9 מתפללים יהודים מן ההר, לעומת 43 בפסח המקביל אשתקד.

יש עוד הרבה מה לשפר גם בהר עצמו וגם בשער הכניסה העלוב כיום, אפילו הלחץ על העולים בתחומי ההר לא פסק כליל, אומרים במטה ארגוני המקדש, ועם זאת הם מעודדים מגישתה החדשה של המשטרה ונסיקת מספר העולים. "אם הקצב הזה יילך ויגבר, כל מערך העליות להר הבית ישתנה, העליה תהפוך לחופשית, ודחיקת העולים לצאת כדי לאפשר כניסה לקבוצה הבאה תיפסק. מכאן הדרך לתפילות, לחידוש העבודה, ואחר כך גם לבנין בית המקדש, תהיה כבר הרבה יותר קצרה מאשר הדרך הארוכה בה צעדנו עד היום", אומר אסף פריד, דובר וחבר מזכירות המטה המשותף של ארגוני המקדש.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה