יום שלישי, 18 באפריל 2017

מתקדמים - פסח בהר הבית במספרים

גידול במספר היהודים בהר הבית בפסח || רבים יעלו באסרו חג

למרות החג הקצר שהכיל השנה 3 ימי חול המועד בלבד, נרשמה השנה בהר הבית עלייה חדה במספר עולי הרגל אפילו לעומת שנה שעברה שהכיל 5 ימי חול המועד  1,373 יהודים עלו להר הבית במהלך חג הפסח, מספר שמציין עלייה של 35% יותר ממספר העולים אשתקד, אז עלו להר 1,015 יהודים.


↓ פסח במספרים - ייראה

השנה עלו להר הבית בשלושת ימי חול המועד 1,225 יהודים, לעומת 1,015 שעלו בחמשת ימי חול המועד בשנה שעברה. 

שיא יהודי בהר הבית ליום אחד

בערב שביעי של פסח עלו להר הבית 495 יהודים. זהו מספר שיא של עולי רגל יהודים שעלו להר הבית בטהרה, מאז שמסורת העליה לרגל החלה להתחדש. (לפי ספירת המוסלמים המספר אף היה גדול יותר. 519 יהודים).


רבנים ואישי ציבור

רבנים ואישי ציבור רבים נצפו בימי הפסח בהר הבית. הרב צפניה דרורי, ראש הישיבה ורבה של קרית שמונה, הרב יצחק ברנד רבה של קהילת בני-עליה, הרב ישראל אריאל רבה של ימית לשעבר, הרב יצחק לוי מרבני ישיבת הר עציון, וממדריכי הר הבית המפורסמים, הרב גור גלון ראש ישיבת הר ברכה, הרב שמואל מורנו, הרב עזרא שבט, הרב אלישע וולפסון מחבר ספר "לשכנו תדרשו", הרב חברון שילה מרבני ישיבת עתניאל, הרב שלומי בדש ועוד. 

חבר הכנסת יהודה גליק הגיע למקום לבחון את התנהלות הסדרי הכניסה. למרות שהכניסה להר עדיין נמנעת ממנו ומכל הח"כים והשרים בהוראת ראש הממשלה, גליק מקפיד להגיע למקום לעודד ולברך את העולים, וגם את השוטרים על השינויים החיוביים.


היחס המשטרתי החדש

כמעט כל עולי הרגל להר בחג שיבחו נרגשות את היחס החיובי החדש של המשטרה, במיוחד בעמדת הבידוק, אל עולי הר הבית. לאחר הכשל של יום חמישי, מפקד המרחב דורון תורג'מן נכח בעצמו במקום והגביר את הקצב שאיפשר את הכניסה להר לכל יהודי שביקש לעלות לרגל. קצין הבידוק יובל קמניץ העניק יחס חם ומזמין במשך ההמתנה ואף הגיש לעולים כיבוד מעשה בית. "ניכר כי המשטרה מפיקה לקחים ומשפרת כל העת את מה שבסמכותה" הסבירו רבים מן העולים. גם הרבנים שעלו להר העלו את השינוי בראש דבריהם במקום. הרב יצחק לוי המנוסה מאוד במקום, הפליג בשבחי השינוי והגדירם כטעימה מימות המשיח. 


תפילות בשער ההר

בחול המועד התקיימו מידי יום תפילות הבוקר בשער הר הבית החל משעת הנץ החמה כוותיקין. באדיבות השוטרים הוכנסו המניינים אל מעבר למתקן הבידוק, לרבות קריאות היום בספר תורה על שולחן שהובא למקום. 


קבלת עולי הרגל

המשטרה נענתה לפניית ארגוני המקדש להציב עמדת כיבוד קל לעולי הרגל במשך ההמתנה. העולים התקבלו בברכה בשער הלל בשלט חגיגי המברך את בואם. השוטרים אף העניקו כרטיסי ברכה וחג שמח לעולים.

גם לפני עמדת הבידוק הגישו ארגוני המקדש כיבוד קל לממתינים ואף פינת הפעלה לילדים, להנעים את ההמתנה לעלייה.


סדרי העליה

נוכח ריבוי העולים נערכה המשטרה בימי חול המועד במערך כוח אדם כפול שאיפשר את שהייתם של שתי קבוצות יהודים במקביל בכל עת.

המשטרה קיבצה את העולים היהודים לקבוצות שהוגבלו בדרך כלל עד 35 יהודים בקבוצה. בערב שביעי של פסח הגדילה המשטרה את הקבוצות עד 44 יהודים. 

בתוך ההר לחצה המשטרה ודחקה ביהודים להזדרז, בטענה שהיא עושה זאת בכדי להספיק להכניס את כל היהודים הממתינים לתוך ההר.


סגירות וגירושים

בניגוד לעבר, בחג הפסח לא נסגר הר הבית אפילו פעם אחת בגלל אלימות מוסלמית במקום. המשטרה מנעה כניסת צעירים חשודים, ואף פרצה דלתות במסגד לאיתורם.

כל היהודים שהגיעו בשעות פתיחת הבוקר נכנסו החג הזה להקפה מלאה בהר הבית. אולם בשעת הצהריים גורשו פעם אחת יהודים מהכניסה להר בטענה שתמו שעות הפתיחה ליהודים. גם תופעת הכניסה להצצה המשיכה להתרחש בשעות אלו, למרות שהעולים הגיעו עוד לפני שעת הפתיחה.


עצורים ומעוכבים

9 יהודים נתפסו במהלך החג על ידי שוטרים בהר הבית.
חלקם על השתחוויות וחלקם בטענה לתפילה "באופן גלוי".
כל העצורים שוחררו תוך זמן קצר.


נתוני שנה שעברה להשוואה (עם השנה)

1,015 יהודים עלו להר שנה שעברה (1373)

43 מהם נעצרו/עוכבו/גורשו מההר (9)

25-29, מספר היהודים בקבוצה (35-44).

4 מקרים של אין כניסה כי תמו השעות. (1).

60 יהודים לא הוכנסו בגלל תום השעות. (50).


איסרו חג בהר הבית

היום, איסרו חג פסח, צפוייה העלייה לרגל להימשך במספר גבוה מהרגיל. 
הר הבית יהיה פתוח ליהודים כרגיל בבוקר החל מהשעה 7:30 עד 11:00 ובצהריים משעה 13:30 עד 14:30.


הנתונים באדיבות: 
ייראה - עידוד עליה להר הבית כהלכה
נועם 0505290634, גילת 0502607189

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה