יום שבת, 22 באוקטובר 2016

הושענא רבה: נבואת חגי שנאמרה בו ביום והלקח לדורנו

הושענא רבה, חיבוט ערבה ובנין המקדש || אבא, אנחנו אוהבים אותך

ספר חגי קצת הכמות ורב המסר ובעיקר לעניין הר הבית והמקדש, בתחילת הספר נאמרה נבואתו המפורסמת של חגי הנביא שנאמרה ביום אחד לחדש הששי [דהיינו ראש חודש אלול היום הוא נקרא תחילת ימי הרחמים והסליחות] "כֹּה אָמַר יְיָ צְבָאוֹת שִׂימוּ לְבַבְכֶם עַל דַּרְכֵיכֶם: עֲלוּ הָהָר וַהֲבֵאתֶם עֵץ וּבְנוּ הַבָּיִת וְאֶרְצֶה בּוֹ וְאֶכָּבְדָ אָמַר יְיָ:"


↓ מאת: אליהו בן צבי

לאחר כחמישים יום נאמרה נבואה נוספת על ידי חגי הנביא ורציתי להתבונן קצת במסר היוצא מנבואה זו "בַּשְּׁבִיעִי בְּעֶשְׂרִים וְאֶחָד לַחֹדֶשׁ הָיָה דְּבַר יְיָ בְּיַד חַגַּי הַנָּבִיא לֵאמֹר: אֱמָר נָא אֶל זְרֻבָּבֶל בֶּן שַׁלְתִּיאֵל פַּחַת יְהוּדָה וְאֶל יְהוֹשֻׁעַ בֶּן יְהוֹצָדָק הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל וְאֶל שְׁאֵרִית הָעָם לֵאמֹר: מִי בָכֶם הַנִּשְׁאָר אֲשֶׁר רָאָה אֶת הַבַּיִת הַזֶּה בִּכְבוֹדוֹ הָרִאשׁוֹן וּמָה אַתֶּם רֹאִים אֹתוֹ עַתָּה הֲלוֹא כָמֹהוּ כְּאַיִן בְּעֵינֵיכֶם: וְעַתָּה חֲזַק זְרֻבָּבֶל נְאֻם יְיָ וַחֲזַק יְהוֹשֻׁעַ בֶּן יְהוֹצָדָק הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל וַחֲזַק כָּל עַם הָאָרֶץ נְאֻם יְיָ וַעֲשׂוּ כִּי אֲנִי אִתְּכֶם נְאֻם יְיָ צְבָאוֹת: אֶת הַדָּבָר אֲשֶׁר כָּרַתִּי אִתְּכֶם בְּצֵאתְכֶם מִמִּצְרַיִם וְרוּחִי עֹמֶדֶת בְּתוֹכְכֶם אַל תִּירָאוּ:" אי אפשר לדעת כמובן על איזה רקע נאמרה נבואה זו אבל מתוכן הדברים אפשר להבין מה היה הטענה, עומדים כאן אנשים שזכו לראות את הבית הראשון בבניינו ועכשיו מתבוננים עליו ואומרים:
  1. הבית החדש הרי הוא כלום ואין בו יופי ולא הדר, לא היה להם הרבה כסף כמו שרואים גם בתחילת חגי וגם בספר עזרא, וממילא הבית לא היה יפה.
  2. גם החכמים לא היו אתם אלא להיפך היו פשוטי העם [כמו שמבואר בספר עזרא (פרק ז') שרק אחרי בניין הבית עלה עזרא מבבל עם העם, ונגשים אליו אלו שכן נמצאים (פרק ט) ואומרים שהעם לא נבדלו מטומאת גויי הארצות,] וא"כ איך מתאים לנו להיות בוני הבית הגדול המדובר.
תשובת חגי הנביא בשם ה' היא "כִּי כֹה אָמַר יְיָ צְבָאוֹת עוֹד אַחַת מְעַט הִיא וַאֲנִי מַרְעִישׁ אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ וְאֶת הַיָּם וְאֶת הֶחָרָבָה: וְהִרְעַשְׁתִּי אֶת כָּל הַגּוֹיִם וּבָאוּ חֶמְדַּת כָּל הַגּוֹיִם וּמִלֵּאתִי אֶת הַבַּיִת הַזֶּה כָּבוֹד אָמַר יְיָ צְבָאוֹת: לִי הַכֶּסֶף וְלִי הַזָּהָב נְאֻם יְיָ צְבָאוֹת: גָּדוֹל יִהְיֶה כְּבוֹד הַבַּיִת הַזֶּה הָאַחֲרוֹן מִן הָרִאשׁוֹן אָמַר יְיָ צְבָאוֹת וּבַמָּקוֹם הַזֶּה אֶתֵּן שָׁלוֹם נְאֻם יְיָ צְבָאוֹת:" אתם תעשו את שלכם ואני אעשה את שלי ארעיש את השמים ואת הארץ וכו'.

התאריך המדובר של נבואה זו הוא כ"א בתשרי יום הנקרא היום הושענא רבא ע"ש שמרבים בבקשות הושענא, והנה מנהג נביאים הוא או יסוד נביאים הוא לנענע ביום זה ערבות ולחבוט בהם [רש"י סוכה מ"ד. כותב שהנביאים זה חגי זכריה ומלאכי], הרבה טעמים נאמרו במנהג זה ואולי אף אני אענה את חלקי בזה.
  1. הערבה היא המוצר הכי זול בארבעת המינים כידוע מחירו הזול ביחס לשלשת המינים האחרים, וכן הערבה נובלת מהר ומתקלקלת מהר.
  2. הערבה במדרש מסמל את האנשים הריקים ללא תורה וללא מצוות
ביום כ"א בתשרי אנו באים לקדוש ברוך הוא עם הערבה ומשמיטים את כל המינים האחרים ואומרים לפניו "אבא אנחנו אוהבים אותך" ניתן ככל שביכולתנו אבל זה מה שיש לנו, ואבא עונה לנו אני מרעיש את השמים ואת הארץ ומוריד לנו גשמי ברכה.

גם אנו עכשיו באים לקדוש ברוך הוא, רבונו של עולם אבא אין לנו מה לתת לך אנו רוצים לחזור בתשובה שלימה אנו רוצים לבנות לך בית אבל אנחנו אנשים חלשים בממון חלשים ברוחניות אנחנו ניתן ככל שביכולתנו נבנה את הבית לפי האפשרויות שבידינו ואבא עונה לנו תעשו בחפץ לב וארצה בו אכבדה אמר ה' ואחר כך הקדוש ברוך הוא ישלים את חלקו.


מכאן אנחנו קוראים קריאה לכולם: אמרו לאבא "אבא אנחנו אוהבים אותך ורוצים לבוא לפניך ולירא בבית מקדשך ולשוב בתשובה שלימה לפניך".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה