יום רביעי, 28 בספטמבר 2016

הר הבית: כאן והיום הכל התחיל

יום בריאת העולם, יום השלמת חומות ירושלים || כ"ה באלול

היום לפני 5776 שנים כאן הכל התחיל  מאבן השתיה הושתת העולם ועליה הונח ארון הברית  ביום זה השלימו עולי בבל את בניית חומת ירושלים  היום ציינו עולי הר הבית את שני האירועים במקום שבו התרחשו


↓ קצת מדברי התורה שנאמרו היום, כ"ה באלול בהר הבית

היום כ"ה באלול ברא הקדוש ברוך הוא את עולמו. ביום זה הושלמה בניית חומת ירושלים על ידי עולי בבל בימי נחמיה.



השלמת בניין חומת ירושלים

עולי הר הבית ציינו יום זה בסמוך לחומות הר הבית שחלקן משמשות גם כחומות ירושלים. בוני חומות ירושלים סבלו מהתכלויות מצד הגויים ומחוסר אמון מצד אחיהם היהודים.

בוני חומות ירושלים לא נמנו על חשובי הציבור והם הואשמו שהם מחללים את ההיכל. הם עצמם לא חשבו שמעשיהם יזכרו לדורות וששמם יכתב בספר הספרים. 

נחישותם הצליחה, החומה הושלמה והגויים הבינו שמלאכת שמים היתה בידם. האם ההיסטוריה חוזרת?

וַתִּשְׁלַם, הַחוֹמָה, בְּעֶשְׂרִים וַחֲמִשָּׁה, לֶאֱלוּל, לַחֲמִשִּׁים וּשְׁנַיִם, יוֹם. וַיְהִי, כַּאֲשֶׁר שָׁמְעוּ כָּל-אוֹיְבֵינוּ, וַיִּרְאוּ כָּל-הַגּוֹיִם אֲשֶׁר סְבִיבֹתֵינוּ, וַיִּפְּלוּ מְאֹד בְּעֵינֵיהֶם; וַיֵּדְעוּ כִּי מֵאֵת אֱלֹהֵינוּ, נֶעֶשְׂתָה הַמְּלָאכָה הַזֹּאת. (נחמיה ו')



בריאת העולם

העולים עמדו מול בית קודשי הקודשים, המקום העומד על אבן השתיה - האבן שממנה הושתת העולם היום לפני 5776 שנים. מול המקום הזה נשאו העולים תפילה חרישית לשלום העולם ולבניית המקדש.

בעשרים וחמשה באלול נברא העולם. בריאת העולם התחילה מאבן השתיה אשר חז"ל דורשים שאיננה רק תשתית לארון אלא אבן תשתית של כל הבריאה 'ממנה הושתת העולם'.

כך חז"ל מתארים את בריאת העולם בצורה הדומה ליצירת ולד: 

"ה' בחכמה יסד ארץ כונן שמים בתבונה". ללמדך, שכשברא הקדוש ברוך הוא את עולמו, כילוד אשה בראו. מה ילוד אשה מתחיל מטבורו ומותח לכאן ולכאן לארבעת צדדיו - כך התחיל הקדוש ברוך הוא לברוא את העולם מאבן שתיה ומקדש הקדשים, וממנה הושתת העולם. ולכך נקראת אבן שתיה שממנה התחיל הקדוש ברוך הוא לברוא את עולמו.

עוד מופיע במדרש בראשית רבתי, שכבר משעת בריאת העולם קבע הקב"ה את ירושלים כמקום להשרות בו את שכינתו: 

"שמיום שהתחיל הקב"ה וברא את העולם ותקן מעשה בראשית (כבר אז) קבע הקב"ה שמה של ירושלים ושמה של ארץ ישראל - כדי להשרות שכינתו בתוכן. ו(אולם)אחר שחטאו נתעלה וישב ברומו של עולם".

ומכח היות ירושלים המקום אשר ממנו התחילה בריאת העולם - ירושלים היא גם המקום ממנו תתחיל גאולתן של ישראל: "ישלח עזרך מקדש ומציון יסעדך" (תהלים כ"ג). 

בשעה שיבוא הקדוש ברוך הוא לגאול את ישראל אינו גואלן אלא מציון. למה? שמתחילה משם נשתכלל (הושלם) העולם, שנאמר: "מציון מכלל יופי אלהים הופיע". (אגדת בראשית נ"ד)

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה