יום חמישי, 26 במרץ 2015

רק קורבן פסח מפריע? מה עם חג הקורבן?

דאגה לבעלי חיים? || צביעות במיטבה

העיתונאי ארנון סגל סופג איומים לקראת אירוע תרגול הקרבת הפסח ותוהה היכן המאיימים כשמדובר בשניצל שלהם או בחג הקורבן המוסלמי...

↓ מאת: שמעון כהן ערוץ 7

מתרגלים קרבן פסחביום שני הקרוב תתקיים בירושלים מסורת תרגול הקרבת קרבן הפסח. ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם העיתונאי ואיש הר הבית ארנון סגל, ממובילי האירוע שזוכה בימים האחרונים גם לאיומים מצד ארגוני זכויות בעלי חיים ואף מחברת מועצת עיריית ירושלים.

בראשית הדברים התייחס סגל לאירוע עצמו. "זהו אירוע מרגש שאני חווה שנה אחר שנה כבר שנה רביעית. אירוע מרגש מאין כמותו. למעשה זה מה שהיינו אמורים לעשות בהר הבית, מצווה מקבילה בחומרתה לברית מילה, הברית שלנו כעם עם ריבונו של עולם".

התרגול מתבצע, מספר סגל, עם כוהנים הלבושים בבגדי כהונה וכשלווים שרים שירי הלל מקריבים את דמוי הקרבן וצולים אותו ראשו על כרעיו ועל קירבו כפי המחויב בהלכה.

סגל מספר על התעניינות רבה החוצה מגזרים כאשר גם דתיים גם חרדים ואף חילוניים מתכנסים סביב האירוע המשחזר את המעמד העתיק שהתקיים בבית המקדש. בהקשר זה מזכיר סגל את ההתעניינות הרבה שיש גם סביב מעמד ההקרבה השומרוני שמתבצע ברוב עם על הר גריזים. לטעמו העיסוק העקרוני במצוות מסוג זה גורם לנו לשכוח את היהודית המעשית, כהגדרתו.

באשר להבדלים בין ההקרבה השומרונית לזו שבתרגול המדובר הוא מציין כי "יש הבדלים בפרטי ההלכות בין ההקרבה השומרונית לבין זו המקובלת עלינו. אצלנו זה רק תרגול כי אסור מבחינת ההלכה היהודית להקריב קרבן מחוץ למקומו המדויק של המזבח, כך קובע הרמב"ם. הקרבה שלא במקום המזבח היא איסור כרת. ההדגמה והתרגול אינם נעשים בתאריך האמתי אלא ב-י' בניסן. אנחנו מזכירים מה צריך לעשות בהר הבית אם יתאפשר לנו לעשות זאת, מעוררים את הרצון היהודי לעשות מחדש את המצווה החשובה הזו".

סגל נשאל אם מדבור במצווה תלוית מקדש והוא משיב בשלילה ומציין כי בראשית ימי בית שני הקריבו גם כשלא היה בית המקדש בנוי. "בניגוד להנחה של הרבה יהודים אין צורך לחכות למקדש או למשיח. צריך רק ביקוש לדבר הזה. היו כמה עתירות לבג"ץ להקרבת הפסח. יש תהליך של התמנות של אנשים על ידי מכון המקדש. בשנה שעברה התמנו 3000 איש. אם היה מדובר במאות אלפים ואנשים היו דורשים זאת המדינה לא הייתה עומדת מנגד".

התמנות זו שעליה מספר סגל נעשית בשיחת טלפון אל מכון המקדש, מסירת כרטיס אשראי ומכון המקדש מסמן חלק בכל גדי או טלה באותם עדרים המוקדשים לשם כך, "כך שאם יתאפשר להקריב את הקרבן לכל משפחה שהתמנתה יהיה לה חלק בעניין הזה. זה עניין ממשי לגמרי. אם באמת היינו רוצים את זה זה היה קורה. 'אם תרצו' של הרצל היה הזוי יותר מכך. זה אקט שתלוי בנו לחלוטין. אין כאן עימות עם הערבים כי מקום המזבח אין בו מבנים מוסלמים. כבר היום ניתן להקים מזבח ולהקריב קרבן בפסח אם רק מדינת ישראל תאפשר זאת".

ומה לגבי החשש מכניסה למקומות אסורים עבור שומרי ההלכה? סגל מסביר כי "יש כלל הלכתי שאומר 'טומאה דחויה בציבור', הכלל הזה אומר שכאשר יש מצווה חשובה שביטולה הוא איסור כרת מקריבים גם בטומאת מת. לכן אם בג"ץ והמדינה יאפשרו והציבור ירצה ניתן יהיה להיכנס ונציגים יוכלו לעשות זאת במועד מסוים, ביום שישי הבא בערב הפסח אחר הצהרים".

לדברי סגל עם ישראל כולו עובר כבר כעת על איסור הכרת המדובר כשאינו תובע לבצע את חובתו. "זו קטגוריה גדולה על עם ישראל שלא דורשים זאת. יש כמה וכמה תשובות רבניות כמו של החתם סופר שאינו חשוד בציונות שאומר בזימן רל"ו יורה דעה שצריכים ויכולים להקריב את קרבן הפסח אלא שהסולטן הטורקי לא ירשה. היום אין סולטן טורקי והדברים תלויים בעיקר ברצון הציבורי. בעיניי זו חובה הלכתית ואני לא מבין למה הציבור הדתי לא נדרש לעניין הזה שהוא חובה דאוריתא".

כאמור, בימים האחרונים זוכה סגל לאיומים בעקבות מעורבותו בקיום הטקס. סגל מציין כי "עד כה אני מקבל איומים מגורמים קיצוניים על רקע הר הבית ומעניין שגם מכיוון אחר מגיעים איומים".

באשר להודעתה של חברת מועצת עיריית ירושלים לורה וורטון, חברת מרץ, לבחון את חוקיות המהלך משיב סגל ואומר כי נכון ליידע את וורטון ב"תגלית מרעישה" ולפיה גם השניצלים במקפיא לא נוצרו בשקיות הניילון אלא מגיעים מיצור חי, ולמרות זאת איש מהדואגים כעת לשלום בעלי החיים אינו נרעש כל כך. עוד הוא מציין כי בכל שנה נעשות מאות ואלפי הקרבות במסגרת חג הקורבן המוסלמי ללא אישור ופיקוח וגם כאן איש מאנשי מרץ ובוודאי שלא וורטון עצמה מצאו לנכון להביע התנגדות למהלך. "הם עושים על זה קופה ובונים את הפרסום שלהם עלינו. אני מקווה שהאיומים הללו לא יגלשו אל מעבר לרשתות החברתיות".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה