יום רביעי, 7 בינואר 2015

ראיון עם ד"ר יובל שטייניץ–שר המודיעין

המצב אבסורדי || אבל לא נתקן אותו

על גשר המוגרבים: "מצב לא בריא" * על איסור תפילת יהודים בהר הבית: "לא כל אבסורד ניתן לתקן באופן מיידי"  * על ההסתה האיסלמית המתקיימת שם: "יותר מדי זמן היתה אוזלת יד והתעלמות מהתופעה"

↓ ד"ר יובל שטייניץ – שר המודיעין/ ראיון
 
"הר הבית הוא האתר החשוב ביותר לעם היהודי מזה 3,000 שנה. לא יעלה על הדעת שנוותר עליו או שהוא לא יהיה בידינו. אינני אדם שומר מצוות, אבל בוודאי שהכותל והר הבית כמו גם מערת המכפלה או מצדה הם המקומות קדושים ביותר לעם היהודי".

בעוד שרי הממשלה וראש הממשלה עצמו מרבים להתבטא גבוהה גבוהה בעניין הר הבית, בשורה התחתונה יהודים מופלים בו לרעה.

"זה סטטוס קוו שאין לנו כרגע כוונה לשנותו, אבל הוא לא בריא ולא טוב. בעבר המצב היה שונה. בשנות השמונים של המאה הקודמת, כסטודנט באוניברסיטה העברית, התפרנסתי מהדרכת טיולים והדרכתי קבוצות רבות בהר הבית ובסביבתו, ולא התעוררה שם כל בעיה. אנחנו יודעים בדיוק מדוע מתעוררות שם כיום בעיות – מפני שקיצונים מוסלמים בגיבוי הרשות הפלשתינית מעוררים אותן. קיימת מערכת הסתה שקרית ברשות ובכל העולם הערבי כאילו אנחנו מנסים להרוס את המסגדים בהר, וכשההסתה הזו נשמעת פעם ועוד פעם היא מצליחה לקנות אחיזה בלבבות ובמוחות של מיליוני מוסלמים. קיימת אופנה של הסתה איסלמית ג'יהאדיסטית בכל העולם הערבי, ובפרט בחודשים האחרונים הרשות הפלשתינית תופסת על כך טרמפ ומנסה לחולל מלחמות דת ומהומות דמים סביב הר הבית".

למה ישראל מאפשרת את ההסתה? מדוע היא איננה מטפלת בדרשנים המסיתים בהר ובהנפת דגלי דאעש וחמאס בו?

"אני מסכים לחלוטין שעלינו לעשות הרבה יותר נגד התופעות הללו. בשנה האחרונה הצלחתי לגרום לכך שכלי תקשורת בעולם כולו, ובמיוחד בארצות הברית, סיקרו את ההסתה של הרשות הפלשתינית נגדנו. אני עצמי פירסמתי מאמר בניו יורק טיימס בעניין, והצלחתי לשכנע את הקונגרס האמריקני להפסיק את הסיוע הכלכלי לרשות אם זו לא תחדל מהסתה עד תחילת שנת 2015. זו הפעם הראשונה שמתבצעים צעדים כאלו בקונגרס".

מה לנו להרחיק עד הקונגרס כשהרשויות שלנו אינן אוכפות את החוק בלב בירת ישראל?

"שתי הפעולות אינן סותרות זו את זו. אני גם בעד שהרשויות שלנו ינקטו יד קשה יותר נגד ההסתה, ולפחות על פי הדיווחים שקיבלנו נדמה לי שרשויות הביטחון והמשפט החלו לנקוט יד קשה יותר בעניין. יחד עם זאת אני מסכים שיותר מדי זמן היתה פה אוזלת יד והתעלמות מהתופעה. עכשיו סוף סוף קיימת התעוררות בנושא הזה".

די אבסורדי שגשר הגרוטאה בשער המוגרבים איננו מוחלף כבר עשר שנים ועד להודעה חדשה, מפני שמלך של מדינה זרה סירב לאשר לנו לבנות גשר קבע.

"המצב הזה איננו בריא. בהחלט שיש בכך מן האבסורד, אך יחד עם זאת גם מסוגל להבין את שיקול הדעת שהוביל להחלטה, בשל הרגישויות המזרח-תיכוניות".

בכל מדינה אחרת שבה היו אוסרים על יהודים בלבד להתפלל במקום הכי קדוש בעיניהם, או מבצעים הפרדה בין יהודים לבין בני דתות אחרות, היינו מגדירים זאת כאנטישמיות. למה בהר הבית זה קביל?

"אני מסכים שבמצב הנוכחי יש דברים שהם בגדר אבסורד, וראוי לבחון איך מתקנים אותם. בעבר, אגב, היה מצב עוד יותר אבסורדי, שיהודים כלל לא הורשו לעלות להר הבית. יחד עם זאת צריך לזכור שאיננו רוצים לשחק לידי המסיתים. הרשות הפלשתינית ממש מעוניינת עכשיו למצוא תירוצים כדי לחולל מהומות דמים. הם טוענים שאנחנו משנים את הסטטוס קוו בירושלים, ולכן צריך לנהוג בשכל ובריסון כדי לא לתת לצד השני בדיוק את מה שהוא רוצה. לא כל אבסורד ניתן לתקן באופן מיידי".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה