יום ראשון, 9 בנובמבר 2014

טעותו הנוראה של הראשון לציון בנושא הר הבית

רבני הציונות בדתית לא צריכים הסכמה || נתחזק בעליות להר הבית

בהלוויתו של אחד מקרבנות הטרור הערבי בירושלים בשבוע שעבר כבוד הרשל"צ חשב לנכון להפנות אצבע מאשימה כלפי 'שורש הבעיה' שהביאה לשפיכות דם זה, ומצא ששורש זה נטוע במאמצים שעושים יהודים יקרי נפש לעלות אל הר ה', אל הנחלה ממש, כדי לבטא את בעלות עם ה' על מקום הקודש.

↓ הרב אליהו זיני שליט"א משיב למקטרגים

הרב אליהו זיני שליט"א
"רבני הציונות הדתית אינם זקוקים להכשר והסכמות" וללא היסוס – וחייבים לומר – ללא שיקול דעת אחראי, לא היסס הרשל"צ לקבוע ש"כאן המקום לעורר את הציבור היקר להפסיק את ההסתה הזו שמסיתים את בני עשיו ששונאים ליעקב, שאנשים עולים להר הבית ועוברים על ההלכה של איסורי כרת. … מכאן תצא הקריאה שאסור לכל יהודי לעלות להר הבית, לא לעשות תסיסה אצל הערבים השונאים שלנו המחבלים. הם מוסיפים שמן למדורה. מכאן תצא הקריאה להפסיק את הדבר הזה. אי אפשר שרבנים מליגה ד' יחלקו על כל גדולי הדור".

לא נתחיל עם הרב בפולמוס לגבי מקומו של עשיו בדיון הנוגע לישמעאל, וגם לא לגבי המחלה של הקשורים לש"ס להתמחות בסיבות לא נכונות של נפילת קרבנות (זכורה הפרשה האומללה של צומת הבונים?!). אבל אם כבר מערב כב' הרב את הנושא הרגיש והעקרוני של עלייה להר הבית עם מומחיות לדירוג רבנים, לא נשאר לנו אלא לבחון האם סולם הדירוג שהוא מציג, מונח היטב על הקרקע של המציאות התורנית.

כדרכו, בנקודה זו כמו בכל נושא אחר, כב' הרשל"צ קובע שהאמת המוחלטת היחידה בענייני תורה והלכה היא עמדת מור-אביו הגר"ע יוסף זצ"ל בחיבוריו. ובכן, נבחן נא האם גישתו זו יש לה על מה להסתמך. כמי שזכה להימנות, כבר לפני עשרות בשנים, בין ראשוני הרבנים שהוכיחו שפסק מור-אביו זצ"ל לגבי החזרת השטחים, אינו נכון ואינו עומד על כלום מבחינה הלכתית (כפי שהוכחתי בספרי 'ארץ חמדתנו'), ומשום כך אוימתי על ידי חסידיו וחבריו של הרב זצ"ל, רק באשר הוכחתי שדבריו לא היו נכונים, הנה מתברר שבשנים האחרונות הרב הודה שפסקו היה מוטעה והוא חוזר בו ממנו!! כנראה לעיתים בני ליגה ד' מנצחים בני ליגה א'!

האמת היא, שבעולם של תורה אמיתית ושל יראת ה' עמוקה, זהו דבר ברור, ומשום כך, כאשר העיר רבי עקיבא הערה נכונה לרבו רבי יהושע, לא היסס זה האחרון לומר לתלמידו (ר"ה כה:): 'שלום עליך רבי ותלמידי! רבי – שלמדתני תורה ברבים, ותלמידי – שאני גוזר עליך גזירה ואתה מקיימה כתלמיד. אשרי הדור שהגדולים נשמעים לקטנים, קל וחומר קטנים לגדולים'.


פסק לא נכון

תלמידי הרב זיני שליט"א בהר הבית
אך בנושא של עלייה להר הבית, הדברים ברורים עוד יותר. עמדתו של הגר"ע יוסף זצ"ל, עליה מסתמך ואזיל בנו שליט"א, מפורשת בשו"ת יביע אומר (ח"ה, יו"ד סי' כו), תשובה שכתבה כמה ימים לאחר מלחמת ששת הימים, שם כדרכו הרב מאריך להביא מקורות מכל עבר כדי להוכיח לכאורה שאסור לעלות להר הבית. אבל כל תלמיד חכם המכבד את עצמו והמעיין במקורות שהוזכרו שם, מגלה שאין שם אפילו בסיס לשמץ איסור בדבר, וממקורותיו של הרב עצמו מוכח ההיפך.

והנה הפירוט: כידוע נפסק להלכה ע"י הרמב"ם ורוב רבותינו הראשונים שקדושה ראשונה קידשה לשעתה וקידשה לעתיד לבא, ומשום כך בכל הקשור לבית המקדש, לעבודה בו, לקרבנות וכדו', לא זזה קדושה ממקומה, ולכן כל הנכנס לתחום של בית המקדש בטומאת מת חייב ל"א כרת. רק בודדים מבין רבותינו הראשונים חלקו על עמדה זו (הראב"ד, והמאירי ועוד), ולכן אין ויכוח שהלכה כדעת הרמב"ם. ולנקודה זו הקדיש הרב שם למעלה מתשעים אחוז של תשובתו. אבל על דבריו אלה אין אנו חולקים.

אולם, בסוף תשובתו הרב זצ"ל עושה מעשה שלא יעשה, כי הוא מסיים כך: 'ולכן אסור להכנס בזה"ז להר הבית אפילו לאחר טבילה במנעלו ובאבק שע"ג רגליו וכו', וכן אסור להכנס להר הבית דרך טיול בעלמא'. ואנו עומדים משתוממים. הלא כל הוכחותיו באו להוכיח שאסור להיכנס לתחום בית המקדש, תחום שהוא כמאה אמה על מאה אמה, אבל לא היה בדבריו ולו שמץ של טענה (וכל שכן של הוכחה) שיש איסור כלשהו להיכנס לתחום הר הבית (חמש מאות אמה על חמש מאות אמה) בחלק שאינו בית המקדש. ודוקא משום כך התיר הרה"ג שלמה גורן זצ"ל (האם גם הוא היה בליגה ד'?) להיכנס לתחום זה של הר הבית לאחר טהרה ראויה והכנות ראויות, ורק בתחום ההוא מרשים לעלות כל אלו העולים להר הבית (לא לבית המקדש)!!

ואין להקשות על דברינו מאותה הלכה הידועה לנו היטב ושפסקה הרמב"ם בהל' בית הבחירה (פ"ז הל"ב) 'ולא יכנס לו (להר הבית) אלא לדבר מצוה', שהרי איזו מצוה יכולה להיות גדולה מזו הבאה למנוע מאויבינו לגנוב את ארץ קודשנו ואת הר קדשנו?! וכאשר אנו זוכרים שכבר קבע הרמב"ן שלא דומה מצות יישוב א"י לשום מצוה אחרת משום שהיא 'מצוה ותועלת לכל ישראל הוא שלא תחרב ארץ קדושה', כל שכן וכל שכן הר קדשנו. ואין איש ירא ה' הנכנס להר הבית שבא כדי לטייל שם, אלא בא אך ורק לקבע זכויות עם ה' על מקום הקודש.

אז היכן יש איסור עלייה להר הבית, בתחום שציינו?! והיכן הם הגדולים האוסרים? והיכן רשומות טענותיהם הצודקות, פרט לשנאת הציונות ולהכחשת ראשית גאולתנו? ודי למבין כי קיצרנו מאד בכל.

==

הרב אליהו זייני הוא ראש ישיבת אור וישועה בחיפה

פורסם לראשונה באתר 'סרוגים' >

5 תגובות:

  1. הערת הרב זיני אינה במקומה ראה לשון הרב זצ"ל שהודפסו בספר מעדני מלך ח"א עמוד שכא והבן, וז"ל

    אלה שקוראים את עצמם "נאמני הר הבית", בשביל להתפלל מנחה איזה בעיות ומלחמות עושים שם, מה הדברים האלה? מה התועלת בזה? המסגד עומר יושב במקומו, הערבים הטמאים ימח שמם במקומם, אם תתפלל מנחה שם או לא תתפלל זה העיקר? עושים מזה עסק גדול, והאמת היא כמו שאמרנו, וכי אתה יכול לראות שאנשים יכנסו ונשים לא יכנסו?! יצעקו: 'מה אתה עושה הפליה, גזעני, איפה שויון זכויות'? וכי כל אשה תשאל אותה האם את נדה, זבה? מי יכול לשאול שאלות כאלה? בחורה רווקה היא נדה. לא תוכל להיות טהורה אלא ביום טבילתה, ויעבור עליה הערב, למחר היא טהורה. וכי כל אשה תביא פתק מהבלנית שטבלה? לכן היו מוכרחים לא להפלות בין איש לאשה, ועשו הרבנות תקנה משנים קדמוניות 'שום איש ואשה לא יכנסו להר הבית'.
    גם איש בעל קרי צריך שיהיה טהור, שטבל, אדם שהוא טמא שטומאה יוצאת מגופו, אינו יכול להכנס להר הבית, עד שיעריב שמשו. מאיפה אנחנו יכולים לדעת אם האיש הזה הוא בעל קרי או לא בעל קרי? אתה תשב תפקח על הדברים האלה?
    לכן הדבר נשאר באיסורו, בין איש בין אשה אסורים להכנס לשם. אלה שנכנסים בעוונות הרבים, הם לא שואלים דת, לא שואלים חכמה, נכנסים אפילו למסגד עומר ששם ודאי היתה העזרה, ונכנסים בפנים בטומאת מת, טמא מת שנכנס לשם חייב כרת כמו שאוכל חמץ בפסח, כמו שאוכל ביום הכיפורים! וכו' כמו זאת הרשעה וכו'... מה דת יש לה אם נכנסת במקום כרת בבית קדשי הקדשים? נכנסת במסגד עומר בפנים. וכו'. עיין שם באורך

    השבמחק
    תשובות
    1. צודק במאה אחוז.
      אמנם כתוב בנביא: "והיו עיני ולבי שם כל הימים" ואמנם כל הדורות חלמנו לחזור למקום הזה, אבל בשביל לקיים את מצוות ה' לא שווה למות... נכון?
      כמה הרוגים סבלנו בשביל תפילה בכותל, האם זה שווה? מה פתאום! את הכותל יש למסור מיד לערבים, גם את מערת המכפלה.
      נכון יהודים עלולים להכשל בעבירות נוראות בהר הבית, לכן עדיף בכלל לחיות בחו"ל, שם אי אפשר להכנס למקדש בטמאה, אין שם מיתה על אכילת תרומה בטומאה, אין שם "בעיות" של שמיטה וגם אין שם ערבים (היטלר הרי לא היה ערבי).
      כדאי גם לאסור על מכירת חמץ כל השנה, כדי שלא יהיו יהודים שיקפיאו חמץ לפסח. צריך לחייב בעלי חנויות שיבדקו היטב שמי שקונה מהם אוכל, לא יאכל אותו ביום כיפור, כי מדובר באיסור כרת.
      כמובן שיש עוד הרבה פרצות שיש לגדור...

      מחק
  2. הרב זייני גדול בתורה, יודע להבחין בין עיקר לטפל, בודק לעניין ומשיב כהלכה. אני גאה שיש רב כזה בקרבנו. עלה והצלח, כבוד הרב !

    אוהבת עמה וארצה.

    השבמחק
  3. מאמר מעניין. ותודה למגיב שהביא את דבריו של מרן זצ"ל שלא הובאו במאמרו של הרב זיני.

    גם העולים להר הבית מסכימים כי יש לטבול, השאלה היא האם אותם יהודים שטובלים ועולים להר הבית, לא גורמים לחיילים ושוטרים או (עוזרים פרלמנטרים) של שרים וחכי"ם שעולים לעלות להר ללא טבילה, ובכך עוברים על לפני עיוור לא תיתן מכשול? ישראל ערבים זה לזה, כיצד מתמודדים עם הבעיה הזאת, שכל פעם שעולים יהודים להר מצטרפים אליהם כוחות ביטחון שמי יודע אם הם מודעים ויודעים כי הם נופלים באיסור של כרת בגלל העולים.

    אודה לתשובה.

    השבמחק
    תשובות
    1. ברשותך, אביא את המציאות המוכרת לי כעולה להר הבית. את הניתוח הלכתי, אשאיר למבינים ממני.
      השוטרים שמלווים אותנו, נמצאים שם ממילא גם כשאין יהודים בהר הבית. רוב השוטרים אינם יהודים, כך שמותר להם להכנס עד החיל.
      באשר לאיסור כרת, מדובר רק על עזרת ישראל ופנימה. לשאר השטח יש איסור להכנס בטומאה, אך אין כרת.
      שוטרים יהודים שומרי מצוות סיפרו לנו שקיבלו הנחיות מרבנים ידועי שם (הרבנים אליהו ואלישיב זצ"ל, למשל), כיצד עליהם לנהוג בהר הבית.
      באשר לערבות ההדדית, לא ידוע לי שרוב ישראל נוהגים להמנע משימוש בחשמל ובמים בשבת, כדי למנוע חילול שבת של עובדי חברת החשמל ומקורות, הכרוך באיסור סקילה, החמור מכרת. הנוכחות בהר הבית חשובה לעם ישראל, לכן אנחנו עולים למקום כשליחי ציבור.
      יש להוסיף לכך שעצם הנוכחות הצבאית/ משטרתית במקום היא מצווה.
      באשר לח"כים ולשרים ולעוזריהם, ברור שהם עולים בטהרה.
      באשר למאבטחים, אין לי נתונים.

      מחק