יום ראשון, 30 במרץ 2014

איחוד רבני מפתיע במכתב לראש הממשלה: אשר בניית בית כנסת במתחם הר הבית

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEj7_pXYo7CXsjXFpPqCaaM-DjvHxJ-TaSO_G4fzEF2TJr4BZI_2XLWgP1hYLUOOpAAY0n4P5msXlsnRBN7mrWlqHbXMCkCCPjoqf0r6UqoumIV9dDuin6hjFxyw4jBmVJWkNvtwEt1Yrhz0/s640/%25D7%2597%25D7%25A8%25D7%2593%25D7%2599%25D7%259D+%25D7%2594%25D7%25A8+%25D7%2594%25D7%2591%25D7%2599%25D7%25AA+%25D7%2597%25D7%25A0%25D7%2595%25D7%259B%25D7%2594+%25D7%25A2%25D7%2591.jpg
בית כנסת בהר הבית | אילוסטרציה
רבנים מקצות שונים של הציונות הדתית, בהם הרב רסקין והרב אליהו, התאחדו במטרה לבנות בית כנסת במתחם הר הבית. הרב מנחם בורשטיין "נגד עליה להר הבית אך בעד בניית בית כנסת"

חנן גרינווד, כיפה

תמיכה מפתיעה מקצות שונים ומנוגדים של הציונות הדתית בבניית בית כנסת בהר הבית. הרבנים, בהם הרב שמואל אליהו, הרב מנחם בורשטיין, הרב חיים דרוקמן, הרב צפניה דרורי, הרב דב ליאור, הרב שלמה ריסקין, הרב אליהו זיני, הרב חיים כהן, הרב שאר ישוב כהן והרב דניאל שילה, התאחדו יחד עם פרופסורים ואקדמאים, במכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו בבקשה להקמת מתחם תפילה על הר הבית, זאת במסגרת עמותת 'ישי - להקמת בית כנסת במתחם הר הבית'.

"הר הבית הוא המקום המיוחד ביותר לתפילה מכל מקום אחר בעולם", נכתב במכתב אשר עליו חתמו הרבנים, וכן אקדמאים דוגמת פרופסור אריה אלדד. "כראש ממשלת ישראל, אנו מבקשים ממך לעשות את כל מה שדרוש על מנת להקים מתחם תפילה ליהודים על הר הבית, באופן ממלכתי ובדרכי שלום, באופן שיכבד את המקום הקדוש אליו נשואות העיניים והלב של כולנו".

מדובר בתמיכה נדירה ביותר בין רבנים מהזרם החרד"לי ורבנים המוגדרים כליברליים בציונות הדתית וכן רבנים אשר מתנגדים לעלייה להר הבית, דוגמת הרב מנחם בורשטיין, לבין כאלו התומכים בעלייה כגון הרב דב ליאור.

בית כנסת
קול קורא - מכתב הרבנים

"אני נגד עלייה להר הבית בגלל שכך מקובל עלינו מהפוסקים", מסביר הרב מנחם בורשטיין, ראש מכון פוע"ה בראיון ל'כיפה' את תמיכתו המפתיעה. "עם זאת, לצורכי כיבוש ביקש הרב מרדכי אליהו שנבנה בית כנסת על הר הבית שהכניסה תהיה ממקום מותר, ולא ניתן יהיה לצאת ממנו למקום האסור".

כך, על פי התכנון, יתאפשר לרבנים אשר אינם מתירים לעלות להר בימים אלו, ולתלמידיהם, גם להתפלל על הר הבית ומנגד לא לחשוש מצעידה במקום האסור לעלייה. כזכור, לפני כחודש פורסם ב'כיפה' כי על פי סקר שנערך למען עלון 'הלבנון' התגלה כי מיעוט מבני הציונות הדתית המגדירים עצמם כחרד"ל, מעוניינים לעלות להר הבית, כך שבניית בית כנסת אשר מותר על פי רוב רובם של הדעות הרבניות יהווה חיזוק משמעותי ביותר לשוחרי המקדש והר הבית.

"הכותל השתרש בטעות כמקום הקדוש ביותר והאבסורד היה שחיילי צה"ל שהגיעו במלחמת ששת הימים, עברו את הר הבית וירדו לכותל", אומר הרב בורשטיין. "אנחנו רוצים מקום בתוך הר הבית שעליו אין שום מחלוקת הלכתית ושיהיה מוסכם על כולם. המצב היום הוא ש'הר הבית לידנו' וצריך שיהיה מצב של 'הר הבית בידנו', זאת יחד עם שמירה על הגדרים יחד עם שמירה על מצב של כיבוש ההר והשארתו בידיים ישראליות. חייב להיות ברור שהר הבית נמצא בידנו", הוא אומר.

בתוך כך, שיגרו הרב שמואל אליהו, נשיא עמותת 'ישי' להקמת בתי כנסת על הר הקודש, ויעקב הימן, יו"ר העמותה, מכתב נוסף לרה"מ בה נכתב כי "מאז נפילת רוסיה וגרורתיה אין מקום בעולם בו יהודי לא יכול להתפלל לאלוקיו, מלבד מקום אחד בעולם והוא הר הבית במדינת ישראל".

"המציאות היום בהר הבית נוגדת את החוק הנוהג בכל המדינות הדמוקרטיות, נוגד את השכל הישר ובמיוחד את הצדק", הם כותבים ומציינים כי במכתב ב-1995 כתב נתניהו שיש להסדיר זכות תפילה של יהודים בהר הבית ומבקשים כי יאפשר לעשות את התיאומים להקצאת מתחם תפילה זמני (עד הקמת בית מקדש. ח"ג) בהר הבית. "אנו בטוחים שבית כנסת זה כשיקום, יהפוך למקום עליה מרכזי ליהודים רבים מכל העולם כולו. אנשים שלא זכו להתפלל על הר ה' מאז חורבן בית המקדש", הם מסכמים.

בראיון ל'כיפה' מסביר הרב אליהו את הדברים העומדים מאחורי המיזם להקמת בית כנסת במתחם ההר. "לצערי אני היום לא עולה להר הבית למרות שמאוד הייתי רוצה. אנחנו רוצים מאוד שאנשים יעלו להר הבית בצורה מסודרת ולא כפי שהדברים נעשים היום", הוא אומר.

"הר הבית הוא מקום התפילה, שער השמיים, וכבר 45 שנים אנחנו נמצאים בכותל. אי אפשר להישאר כל הזמן באותה נקודה. היינו שמחים לעלות לבית המקדש אבל בינתיים צריכים לעולת עוד מדרגה".

הרב שמואל אליהו במכתב קול קורא למען תפילה בבית כנסת בהר הבית

בתשובה לשאלה האם מדובר במעין מאבק בתחנות רוח עונה הרב "זה הרבה יותר ראלי אלו שאמרו שצריך להקים מדינה לפני 70 שנים. אז זה היה נשמע הזוי אבל היו כאלו שהפכו את זה למציאות. צריך להיות ברור שבסופו של דבר יבנה בית מקדש, זאת לא שאלה. בינתיים חייבים לעלות את המדרגה כי אנחנו נמצאים יותר מדי זמן במדרגה הקודמת. הממשלה חייבת להסדיר את העלייה להר הבית בעזרת הקמת מתחם תפילה במקום".

 מכתב הרבנים: הרב דב ליאור, הרב חיים דרוקמן, הרב שאר ישוב הכהן, הרב מרדכי אליהו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה