יום ראשון, 6 באוקטובר 2013

הר הבית: הכדור עוד מתגלגל

בניגוד להוראות השר הממונה
המשטרה לא מפסיקה משחקי כדורגל בהר הבית
תופעת הצעירים המשחקים בכדור על ההר נמשכת, למרות הבטחת השר אהרונוביץ' כי היא תיפסק. המשטרה: "ננקוט צעדים ואמצעים נוספים כבר בזמן הקרוב כדי למנוע כל חריגה מהחלטת בג"ץ"
מאת: ארנון סגל / מקור ראשון
בזיון. משחק כדורגל בהר הבית
לכדורגל חוקים משלו, וגם להר הבית חוקים משלו. את המשחק הזה בהר, כך מתברר, פשוט אי אפשר להפסיק. השר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ‘ הבטיח בחודש שעבר במכתב ששלח לח“כ משה פייגלין להורות למשטרה לקטוע את משחקי הכדורגל של נערים ערבים בהר, וזאת בהתאם לפסיקת בג“ץ בת כעשרים שנה.
הפסיקה המדוברת ניתנה כתשובה לעתירת תנועת ‘כך‘ ו‘הליגה להגנה יהודית‘ נגד משח קי כדורגל שנערכו גם ב־ 1993 על ידי ילדים מוסלמים בהר הבית, וכן נגד עריכת פיקניקים ברחבי ההר. בג“ץ קבע בפסק כי “על המשטרה להקפיד ולהבטיח כי תופעות כגון אלו לא יחרגו מהמתחמים שצוינו לעיל (מתחמי בתי הספר והחורשות שבהר - א“ס), כדי שתישמר קדושת המקום מפני חילולו ולא ייפגעו רגשותיהם של בני כל הדתות. ביטוי לכך נתן המחוקק בקובעו בסעיף 2 לחוק השמירה על המקומות הקדושים כי המחלל מקום קדוש או הפוגע בו בכל דרך אחרת עובר עברה פלילית, וכך גם מי שעושה דבר העלול לפגוע ברגשותיהם של בני הדתות כלפי אותו מקום“.
אהרונוביץ‘ נדרש לעניין לאחרונה בידי ח“כ פייגלין, לאחר שמבקרים יהודים בהר החרימו מנערים ערבים את הכדור שבו שיחקו ונתנו אותו לשוטר שנכח במקום, אולם האחרון השיב את הכדור לנערים ואפשר להם להמשיך ולשחק. במכתבו לח“כ פייגלין הודה השר אהרונוביץ‘ שהשוטרים פעלו שלא כחוק ובניגוד לפסיקת בג“ץ. “אין חולק על כך כי מדובר בהחלטה מחייבת, ולפיכך משטרת ישראל תקפיד על אכיפה ועל הנחיית כוחותיה בשטח בהתאם“, כתב השר. “כבר עתה פועלת המשטרה לוודא את השמירה על קדושת המקום על פי החלטת בג“ץ הנדונה“.
עם זאת, בדיקת ‘מקור ראשון‘ מעלה שבשטח האיסור מעולם לא נאכף. ביום ראשון השבוע דרשו מבקרים יהודים בהר מהשוטרים שליוו אותם לקטוע משחק כדורגל של נערים ערבים במקום, אולם השוטרים איימו במעצר דווקא על הראשונים אם הללו לא יחדלו מדרישתם. “כמעט עשיתם לנו בלגן“, אמר השוטר אשרף ליהודה גליק, יו“ר הקרן למורשת הר הבית, שתיעד את המשחק. “אתם רוצים שנביא לפה 200 ־ 300 שוטרים?“ הוא גם אמר: “אין לי זכות לבקש מהם להפסיק לשחק“, והוסיף כי “עוד מילה אחת אני מעכב אותך. עם ההתנהלות שלך יש חשש שתגרום להפרות סדר“.
אגב, גם הנערים הערבים דרשו מגליק להפסיק לצלם אותם. אחד מהם אף אמר לו: “אני הולך להרוג אותו“. בנוסף, אתר pls48 , המזוהה עם הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית, האשים השבוע את העולים היהודים להר בהתנכלות לילדים המוסלמים המשחקים בכדור אשר ביקשו בסך הכול “ליהנות ולכייף בחצרות המסגד שלהם“, כלשון האתר.
מבקיעים במחרב
בעקבות המקרה פנה 'מקור ראשון' למשטרת ירושלים ולשר לביטחון פנים לברר אם ההוראה להפסיק משחקי כדור בהר עודנה בתוקף. דובר השר הגיב לקונית: "אין שינוי בעמדת השר בנושא. פנייתך תיענה על ידי גורמי משטרת ישראל".
משטרת ירושלים בחרה להשהות את תגובתה במשך שלושה ימים ורק אחר כך טענה כי "כבר בשנת 1993 הוגשה עתירה לבג"ץ בעניין משחקי כדורגל בהר הבית על ידי מוסלמים. בג"ץ, בהחלטתו מספר 67/93 , קבע כי למוסלמים ניתן לשחק כדורגל ולסעוד בחורשות המתחם, והוסיף כי 'תופעות כגון אלו לא יחרגו מהמתחמים שצוינו לעיל (מכללה, בתי ספר, חורשות ועוד)' (...) שוטרי יחידת המקומות הקדושים מקפידים לקיים אחר החלטת בג"ץ ואם ישנן חריגות הן מטופלות. מבדיקת סרט הווידאו שהופץ לאחרונה על ידי גורמים שונים עולה כי הילדים קיימו משחק כדורגל בחלקו הצפוני של הר הבית סמוך לבית הספר – מקום המותר על פי החלטת בג"ץ לקיימו. המשטרה מתכוונת לנקוט צעדים ואמצעים נוספים כבר בזמן הקרוב כדי למנוע כל חריגה מהחלטת בג"ץ".
אך תשובת המשטרה אינה מדויקת. בסרטון שהפיץ גליק נראים אמנם ילדים משחקים בחורשה בצפון ההר אך לא ממש צמוד למתחם בתי הספר, ולצד אלו עיקר הסרטון צולם בכלל בצד המערבי, שם בחרו הילדים הערבים לשחק על במת תפילה מוסלמית מוגבהת, כשה'מחרב' – הגומחה המשמשת כסימן לכיוון התפילה המוסלמי - משמשת להם כשער.
גליק עצמו מציין שההר כולו נראה ביום ראשון כמו זירת משחקים גדולה ובמרכזו, מתחת לאתר שער ניקנור, התנהל משחק כדור.
ל'מקור ראשון' הגיע שפע של סרטונים ותמונות, כולל מהתקופה שלאחר הוראת אהרונוביץ', ובהם תיעוד של משחקי כדורגל בכל ההר. עד כה לא ידוע על שוטר שקטע משחק כדורגל ערבי בתוככי ההר - לא בצפונו ולא בדרומו, לא בחורשות שבו ולא ברחבת כיפת הסלע.
נעם פדרמן מחברון ויהודה עציון מעפרה, למשל, התפללו ביום הכיפורים האחרון בבניין ה'מחכמה' הצמוד להר. תוך כדי תפילת נעילה נערך ממש מתחת למבנה שבו התפללו משחק כדורגל סוער. שוטר ששהה במקום צפה במשחק משועמם ולא ניסה להפסיקו. באותה העת נראה משחק כדורגל אחר שהתנהל במרכז ההר.
עו"ד ד"ר אביעד הכהן, דקן מכללת 'שערי משפט', התייחס עקרונית לנושא וציין בתגובה לפנייתנו ש"אם המשחקים חורגים מהמתחמים שנקבעו בהחלטה בוודאי יש בכך ביזוי בית המשפט". פרופ' אריאל בנדור, מומחה למשפט מנהלי מאוניברסיטת בר־אילן הגיב גם הוא לדברים ואמר כי "אין כאן ביזוי בית המשפט במובן המשפטי משום שבג"ץ לא הוציא צו רשמי בעניין. מטעמים מוב נים, ככלל המשטרה אף לא כפופה להוראות של גורמים פוליטיים, ובכללם השר לביטחון פנים, באשר להפעלת סמכויותיה בתחום אכיפת החוק. עם זאת, דברי בג"ץ ברורים וחד־משמעיים - גם לפי תגובת המשטרה היא מחויבת לאכוף את החוק כפי שהתפרש על ידי בית־המשפט העליון. ככל שהיא אינה עושה זאת יש בכך פגם, ועל מפקדי המשטרה להבטיח שיבוצעו הנחיות בג"ץ".
ח"כ משה פייגלין הגיב לדברי המשטרה: "שוב מתברר שהריבון האמיתי בהר איננו ממשלת ישראל באמצעות השר לביטחון פנים ואפילו לא בג"ץ. מדינה שאינה מכבדת ושומרת על ריבונותה בקדוש שבמקומותיה, מדינה שמפקירה את לב ירושלים לאויבים מבית, אינה יכולה לצפות מאומות העולם להתייחסות רצינית לדרישותיה אל מול אויבים מבחוץ".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה