יום שישי, 12 ביולי 2013

58% מהציבור: תנו להתפלל בהר

רוב עצום מקרב אזרחי ישראל היהודים (72%) דורש לחלק את ההר בין יהודים וערבים * מיעוט שאיננו מבוטל (30%) מעוניין בהקמת בית מקדש בימינו (לעומת 17% בלבד בסקר שערך 'מקור ראשון' לפני שנה) * ואולם 66% מהנשאלים סבורים בטעות שהמקום הקדוש ביותר ליהודים הוא הכותל המערבי, ורק 29% מהם יודעים שזהו הר הבית * ובאופן מדהים-משהו מתברר שהרבה יותר חרדים מתנגדים להקמת הבית השלישי כעת (62%) מאשר חילונים ומסורתיים (45%)


עוינות, זו המילה הראויה לתיאור היחס החרדי להר הבית ולכל הקשור בו. בעוד רוב מוחלט מהדתיים הלאומיים (78%) סבורים שחשוב או חשוב מאוד שיהודים יבקרו בהר הבית, וכן 45% מקרב החילוניים והמסורתיים, רק 18% חושבים כך מקרב החרדים והחרד"לים. רוב גדול מקרב החרדים-חרד"לים (65%) סבורים שכלל לא חשוב או לא חשוב שיהודים יבקרו בהר הבית (לעומת 35% מקרב החילוניים והמסורתיים ו-13% בלבד מהדתיים הלאומיים).
באותו אופן, רוב גדול מקרב הדתיים הלאומיים (73%) היו מתפללים בהר הבית אילו הייתה להם אפשרות לכך, וגם מיעוט שאיננו מבוטל (31%) מקרב החילוניים והמסורתיים, אך רק 21% מקרב החרדים והחרד"לים היו בוחרים להתפלל במקום שמבחינת היהדות הוא הקדוש בעולם.
רוב מקרב הדתיים הלאומיים תומך בהקמת בית מקדש בימינו (43%, שהם 67% מבעלי הדעה), בעוד שהחרדים והחרד"לים וכן החילוניים-מסורתיים מתנגדים לכך (ובסך הכל מתנגדים 60% מבעלי הדעה בכלל הציבור). רוב גדול מקרב החרדים והחרד"לים (52%) סבורים שמדינת ישראל איננה צריכה לאכוף את זכותם של יהודים להתפלל בהר הבית. זאת לעומת מיעוט הסבור כך מקרב הדתיים הלאומיים (22%) ומקרב החילוניים והמסורתיים (33%). בסך הכל, רוב גדול (58%) סבור שעל מדינת ישראל לאכוף את זכותם של יהודים להתפלל בהר. רוב בעלי הדעה (59%) מעוניינים לבקר בהר הבית כחלק מסיור בירושלים בעוד ש-41% בלבד אינם מעוניינים בסיור כזה.
מה שעוד מעניין הוא העובדה שמקרב אלו הטוענים שחשוב להם (במידה בינונית ויותר מזה) שיהודים יבקרו בהר הבית, רוב בעלי הדעה (65%, שהם 39% מכלל המדגם) טוענים שחשוב להם שביקורי יהודים בהר ייעשו בהתאם לכללי ההלכה היהודית, כמו למשל טבילה במקווה וזהירות בכניסה למקומות אסורים במקום.
אלו רק פרטים אחדים מסקר עמדות מקיף בנושא הר הבית שנערך ערב תשעה באב תשע"ג (2013), עבור המטה המשותף לתנועות המקדש בידי מכון הסקרים 'מאגר מוחות' ובמימון קרן 'נחלת עצמאות'.
בעוד רוב הציבור, 66%, מזהה בטעות את הכותל המערבי כמקום הקדוש ביותר ליהודים, בשאלות עובדתיות אחרות מתברר שהציבור דווקא מתמצא בפרטים: רוב גדול (64%) יודע לומר שמתחם הר הבית מנוהל כיום בידי הווקף המוסלמי, ורוב גדול עוד יותר מבעלי הדעה (68%) יודע שמדינת ישראל איננה מאפשרת כיום ליהודים להתפלל על הר הבית.
מקרב אלו הסבורים שמתחם הר הבית מנוהל כיום בידי אחד מהגופים שאיננו ישראל (הווקף המוסלמי, ירדן או הרשות הפלסטינית) או שלא יודעים ע"י מי מנוהל מתחם הר הבית, הרוב הגדול מבעלי הדעה (64%) סבור שמדינת ישראל צריכה לנהל את הר הבית, 15% מבעלי הדעה סבורים שסמכות דתית יהודית צריכה לנהל את המתחם המקודש, ורק 14% מעוניינים להותירו בידי הווקף המוסלמי.
מהסקר ניכר שחלק גדול מהציבור מפרש באופן שלילי את התנהלות המשטרה בהר. 53% מבעלי הדעה סבורים שמה שבאמת מנחה את המשטרה בפעולותיה בהר הבית הוא כניעה לאיומים ולאלימות מוסלמית, לעומת 47% הסבורים שמה שמורה את דרכה בהר הוא הרצון לאכיפת החוק הקיים. רוב גדול מאוד מבעלי הדעה (72%) משוכנע שעל המדינה לאכוף בהר הבית הסדר כמו במערת המכפלה, של חלוקה בין יהודים ומוסלמים (לעומת המצב כיום שבו ההר נחשב כולו לשטח איסלאמי).
הסקר נערך בקרב 523 משיבים המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה היהודית הבוגרת בישראל. טעות הדגימה 4.5%.  

תגובה 1:

  1. בדומה למטבע-לשון של הרב יואל בן-נון שיש "להתנחל בלבבות", על תנועות הר-הבית להיערך למבצע "להתקרב לעם" (ואני מקווה שהשימוש בפועל ק-ר-ב גם יסמן את מושג הקרבן) מבחינת "ההר קודם לבית" ולאמץ גישה של דגשים מדורגים על בסיס היסטוריה, ארכיאולוגיה ומשפט כדי להכשיר את הדור. וגם להצביע על קרבנות של רק של פרים וכבשים ועיזם ונסכים ומנחות אלא גם קרבנות של לוחמים וגיבורים גם בתקופת החשמונאים ובר-כוכבא שהשיבו את ההר לעם וחנכו את הבית וגם הקנאים שהגנו עליו ועוד. אם רוצים את העם חייבים לדבר אליו בשפתו, בתובנותיו ובמושגיו.

    השבמחק